fevereiro 2016 vol. 2 num. 4 - GAMPI Plural 2015

Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Design colaborativo: categorias de colaboração e implicações na comunicação

Collaborative design: collaboration categories and communication implications

VENDRAMINI, Louise C.; HEEMANN, Adriano;

Artigo Completo:

A comunicação é considerada como fator essencial para a ocorrência do design colaborativo. Considerando este contexto, o presente artigo objetiva, por meio de revisão bibliográfica e observação participante, categorizar a colaboração no design em quatro configurações grupais (times de projetos, designers participantes de uma equipe projeto, designers não participantes de um mesmo projeto e designers e usuários) e descrever o impacto decorrente na comunicação. O trabalho embasa, finalmente, a proposição de 3 recomendações consideradas críticas para a melhoria da comunicação na prática do design colaborativo.

Artigo Completo:

Communication is considered as an essential factor for collaboration occurrence in design. Considering this context, the present article aims, through literature review and participative observation, categorize collaboration in design in four group settings (project teams, designers participants of a project, designers not participants of a project and designers and users) and describe the respective communication implications. The project bases, finally, the proposition of 3 recommendations considered as critical for the improvement of the collaborative design practice.

Palavras-chave: design colaborativo; comunicação,

Palavras-chave: collaborative design; communication,

DOI: 10.5151/despro-gamp2015-AC_T3_02

Referências bibliográficas
  • [1] BOUJOUT, J.-F.; HISARCIKLILAR, O. Using a semiotic classification to characterize objects involved in collaborative design. Journal of Design Research. v. 10, n. 3, p. 155- 169, 2012.
  • [2] CHIU, M.-L. An organizational view of design communication in design collaboration. Design Studies. v. 23, n.2, p. 187-210, 200
  • [3] DÉTIENNE, F. Collaborative design: managing task interdependencies and multiple perspectives. Interacting with Computers. v. 18, p. 1-20, 2006.
  • [4] DU, J.; JING, S.; LIU, J. Creating shared design thinking process for collaborative design. Journal of Network and Computer Applications. v. 35, p. 111-120, 2012.
  • [5] ELLIS, C. A.; GIBBS, S. J.; REIN, G. Groupware: some issues and experiences. Communications of the ACM. v. 34, n. 1, p. 39–58, 1991.
  • [6] FONTANA, I. M.; HEEMANN, A.; FERREIRA, M. G. G. Design colaborativo: fatores críticos para o sucesso do co-design. In: Congresso Sulamericano de Design de Interação, 4. São Paulo 2012. Anais do 4o Congresso Sulamericano de Design de Interação. São Paulo, 2012. p. 371-382.
  • [7] FRIESS, E. Rhetorical appeals of professional designers in decision-making sessions. Transactions on Professional Communication. v. 56, n. 4, 2013.
  • [8] HEEMANN, A.; LIMA, P. J. V.; CORRÊA, J. S. Fundamentos para o alcance da colaboração em design. In: Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 8, São Paulo, 200 Anais do 8o Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo, 200 p. 1338-1349.
  • [9] JOHNSON, G.; SCHOLES, K.; WHITTINGTON, R. Explorando a estratégia corporativa. 7a ed. Porto Alegre: Bookman, 2007.
  • [10] KAULIO, M. A. Customer, consumer and user involvement in product development: a framework and a review of selected methods. Total Quality Management. v. 9, n. 1, p. 141- 149, 1998.
  • [11] KLEINSMANN, M.; VALKENBURG, R. Barriers and enablers for creating shared understanding in co-design projects. Design Studies. v. 29, n.4, p. 369-386, 2008.
  • [12] KVAN, T. Collaborative design: what it is? Automation in Construction. v. 9, p. 409-415, 2000.
  • [13] MARTIN, D. The cooperative use of material resources and contextual features in graphic design work. Design Studies. v. 33, n. 6, p. 589-610, 2012.
  • [14] MCDONNELL, J. Accommodating disagreement: a study of effective design collaboration. Design Studies. v. 33, n. 1, p. 44-63, 2012.
  • [15] SCARIOT, C. A.; HEEMANN, A.; PADOVANI, S. Understanding the collaborativeparticipatory design. Work. v. 41, p. 2701-2705, 2012
  • [16] VYAS, D.; VEER, G. van der; NIJHOLT, A. Creative practices in the design studio culture: collaboration and communication. Cognition, Technology & Work. v. 15, p. 415-443, 2013.
  • [17] WANG, X.; LOVE, P. E. D.; KIM, M. J.; WANG, W. Mutual awareness in collaborative design: an augmented reality integrated telepresence system. Computers in Industry. v. 65, p. 314-324, 2014.
Como citar:

VENDRAMINI, Louise C.; HEEMANN, Adriano; "Design colaborativo: categorias de colaboração e implicações na comunicação", p. 189-198 . In: Anais do GAMPI Plural 2015 [=Blucher Design Proceedings, v.2, n.4]. São Paulo: Blucher, 2016.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-gamp2015-AC_T3_02

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações