Full Article - Open Access.

Idioma principal

Design and the Contemporary Languages in Education

Portugal, Cristina;

Full Article:

This paper is based on studies conducted during the stage of post-p.hd. in Design which resulted in a hypermedia courseware titled Design, Technology and Education which presents theoretical concepts for hypermedia environments. This work opens up for a discussion on issues related to Design and contemporary languages ​​in education, therefore, will be presented one of the topics that were covered in the hypermedia environment mentioned above - the module Hypermedia Design - the issue regarding the concepts of multimedia in educational settings. The concept of media is related to the multiple ways that can be used in the representation of information (audio, video and animation). The need to use these resources in the educational contemporary context becomes increasingly growing, since images emerge as dialogic space and visual symbols often are used as a form of speech. It is considered that the design can work in the reflections on the joints of multiple media in teaching as a producer of image and language, however, still needs further studies on how the representations can affect people in the process of knowledge acquisition.

Full Article:

Palavras-chave: design, hipermídia, áudio, vídeo, animação, design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-30

Referências bibliográficas
  • [1] ALCOFORADO, M. G.; PADILHA, M. A. S. 201 Educando com Design de Animação. Anais do 5º CIDI | Congresso Internacional de Design da Informação. Florianópolis: UFSC| Universidade Federal de Santa Catarina,
  • [2] ALVES, M. M. e BATTAIOLA, A. L. 2011. Modelo de análise gráfica para animações educacionais. Anais do 5º CIDI | Congresso Internacional de Design da Informação. Florianópolis: UFSC| Universidade Federal de Santa Catarina.
  • [3] BAIRON, S. 2005. Texturas Sonoras. Áudio na hipermídia. São Paulo: Hacker.
  • [4] ELLONI, M. L. 2002. Ensaio sobre a Educação a Distância no Brasil. Revista Educação Andamp; Sociedade. v. 23 n.78, Campinas abr.
  • [5] BARBOSA JÚNIOR, A. L; 200 Arte da Animação: técnica e estética através da história. 2ª ed. São Paulo: Senac.
  • [6] CHAMBEL, T. e GUIMARÃES, N. 2001. Aprender com Vídeo em Hipermédia. Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Disponível em: http://www.di.fc.ul.pt/~tc/papers/coopmedia_paper_tc.pdf. Acesso em: 24 abr.2012.
  • [7] GONDIM, F. T.; NUNES, J. V. e GONÇALVES, B. S. 2011.. A contribuição do design de animação para o design de hipermídia voltado ao processo de aprendizagem. In: Anais do 5º Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. Florianópolis: SBDI/UFSC.
  • [8] MENZIES, D. 2002. Scene Management for Modelled Audio Objects in Interactive Worlds. In: International Conference on Auditory Display; In: Home Andlt;www.icad.org/websiteV2./Conferences/ICAD2002/proceedings/28_DylanMenzies.pdfAndgt;; 2012.
  • [9] MOORE, M.; KEARSLEY, G. 2007. Educação a Distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning.
  • [10] MORAN, J. M. 1995. Vídeo na sala de aula. Revista Comunicação Andamp; Educação. São Paulo, ECA-Ed. Moderna: pp. 27-35, jan./abr.
  • [11] MOURA, M. C. 2003. O design de hipermídia. Tese (Doutorado), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
  • [12] NUNES, J. V. 20 Orientações focadas no desenvolvimento de hipermídias. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-graduação em Design e Expressão Gráfica. Universidade federal de Santa Catarina. Florianópolis.
  • [13] PADILHA, E. C. et al. 2001. Tecnologías de Realidad Virtual: Modelo Edifício Inteligente.
  • [14] 2001. In: Home Andlt;http://telematica.cicese.mx/computo/super/cicese2000/realvirtual/Andgt;. 2010.
  • [15] PATMORE, C. 2003. The complete animation course. London, Thames Andamp; Hudson.
  • [16] PONTUSCHKA. M. N. 2007.. Hiperáudio: a navegação em áudio em hipermídia. Revista Cibertextualidades 02. Universidade Fernando Pessoa. Ceclico.
  • [17] PORTUGAL, C. 2013. Design, Educação e Tecnologia. (online) Rio de Janeiro: Riobooks 2013. In: Home: Andlt;www.design-educacao-tecnologia.comAndgt;; 2013.
  • [18] PORTUGAL, C. 2013. Design, Educação e Tecnologia. Rio de Janeiro: Rio Books.
  • [19] PORTUGAL, C. e COUTO, R. 2012. Educational Suport for Hypermedia Design. International Journal of Modern Education and Computer Science. , v.4, p.9 – 16.
  • [20] ROSSI, Dorival Campos. Linguagens Contemporâneas. Disponível em: http://linguagenscontemporaneas.wordpress.com/tag/digital/. 06/05/2010. Acesso em 02 jan. 2013.
  • [21] RUBERTI, I. e PONTES, A. N. 2001. Mídia, educação e cidadania: considerações sobre a importância alfabetização tecnológica audiovisual na sociedade da informação. Educação Temática Digital, Campinas, v. 3, n. 1, p. 21,
  • [22] SANTAELLA, L. 2001. Matrizes da Linguagem e do Pensamento. Sonora, visual e verbal. São Paulo.
  • [23] VAUGHAN, T. 1994. Multimídia na prática. São Paulo: Makron Book.
  • [24] WOLFMAN, D. E. 1994. Criando em multimídia. Rio de Janeiro: Campus.
Como citar:

Portugal, Cristina; "Design and the Contemporary Languages in Education", p. 339-350 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-30

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações