Full Article - Open Access.

Idioma principal

“Concreto Armado ao Alcance de Todos”: simplified tools for structural conception and analysis.

Gimenez, André Tiné; Rezende, Janaína Costa; Santos, Roberto Eustaáquio dos;

Full Article:

Graphic methods have not been widely used in structural education for architects. This work intends to facilitate and empower self-producers, disseminating the application of graphic tools in the structural design. It proposes to broaden ways to approach the structural courses in architectural education, based on a wide bibliographic survey and on the research of graphic tools for conception and visualization of the physical behaviour of structures.

Full Article:

Palavras-chave: concepção estrutural, concreto armado, instrumentos para concepção estrutural, structural design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-46

Referências bibliográficas
  • [1] ADDIS, B. 2012. The Development of Design Charts and Other Graphical Calculation Tools for Use by Building and Civil Engineers up to the Early 20th Century. Nuts Andamp; Bolts of Construction History: 201-210. Paris, Picard.
  • [2] INSTITUTO UNIVERSAL BRASILEIRO. (SD) Curso de Mestre de Obra. São Paulo, IUB.
  • [3] MAGALHÂES, P. A. N. 2011. Interface de Elementos Estruturais para Autoprodução de Moradias: Caderno Técnico. Trabalho de conclusão de curso. Belo Horizonte, EA-UFMG.
  • [4] OLIVEIRA, T. R. 2013. Instrumentos para a Produção Autônoma de Moradias. Trabalho de conclusão de curso não publicado. PUC-MG, Belo Horizonte.
  • [5] POLILLO, A. 1974. O ensino de estruturas para o arquiteto. Encontro De Professores De Estrutura Para Escolas De Arquitetura: 1-16. FAU-USP, São Paulo, SP.
  • [6] SANTOS, R. E. 2008. A Armação do Concreto no Brasil: História da difusão da tecnologia do concreto armado e da construção de sua hegemonia. Tese de doutorado. Belo Horizonte, FaE-UFMG.
  • [7] SARAMAGO, R. C. P. 2011. Ensino de estruturas nas escolas de arquitetura do Brasil. 436p. Dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo em São Carlos.
  • [8] SARAMAGO, R. C. P. ; LOPES, J. M. A. 2009. Ensino de Arquitetura nas Escolas de Arquitetura do Brasil: estrutura curricular e recursos didáticos. Revista Tecnológica, Edição Especial ENTECA: 169-171.
  • [9] TIXIER. N. 2003. Orientations Pédagogiques / Structures. ENSA – Grenoble. In: Andlt;http://www.grenoble.archi.fr/cours-en-ligne/tixier/Orientation_Pedag_Structure.pdfAndgt;, 26/06/2013.
Como citar:

Gimenez, André Tiné; Rezende, Janaína Costa; Santos, Roberto Eustaáquio dos; "“Concreto Armado ao Alcance de Todos”: simplified tools for structural conception and analysis.", p. 510-517 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-46

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações