Maio 2014 vol. 1 num. 2 - 6th Information Design International Conference
Full Article - Open Access.
“Concreto Armado ao Alcance de Todos”: simplified tools for structural conception and analysis.
Gimenez, André Tiné ; Rezende, Janaína Costa ; Santos, Roberto Eustaáquio dos ;
Full Article:
Graphic methods have not been widely used in structural education for architects. This work intends to facilitate and empower self-producers, disseminating the application of graphic tools in the structural design. It proposes to broaden ways to approach the structural courses in architectural education, based on a wide bibliographic survey and on the research of graphic tools for conception and visualization of the physical behaviour of structures.
Full Article:
Palavras-chave: concepção estrutural, concreto armado, instrumentos para concepção estrutural, structural design,
Palavras-chave:
DOI: 10.5151/designpro-CIDI-46
Referências bibliográficas
- [1] ADDIS, B. 2012. The Development of Design Charts and Other Graphical Calculation Tools for Use by Building and Civil Engineers up to the Early 20th Century. Nuts Andamp; Bolts of Construction History: 201-210. Paris, Picard.
- [2] INSTITUTO UNIVERSAL BRASILEIRO. (SD) Curso de Mestre de Obra. São Paulo, IUB.
- [3] MAGALHÂES, P. A. N. 2011. Interface de Elementos Estruturais para Autoprodução de Moradias: Caderno Técnico. Trabalho de conclusão de curso. Belo Horizonte, EA-UFMG.
- [4] OLIVEIRA, T. R. 2013. Instrumentos para a Produção Autônoma de Moradias. Trabalho de conclusão de curso não publicado. PUC-MG, Belo Horizonte.
- [5] POLILLO, A. 1974. O ensino de estruturas para o arquiteto. Encontro De Professores De Estrutura Para Escolas De Arquitetura: 1-16. FAU-USP, São Paulo, SP.
- [6] SANTOS, R. E. 2008. A Armação do Concreto no Brasil: História da difusão da tecnologia do concreto armado e da construção de sua hegemonia. Tese de doutorado. Belo Horizonte, FaE-UFMG.
- [7] SARAMAGO, R. C. P. 2011. Ensino de estruturas nas escolas de arquitetura do Brasil. 436p. Dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo em São Carlos.
- [8] SARAMAGO, R. C. P. ; LOPES, J. M. A. 2009. Ensino de Arquitetura nas Escolas de Arquitetura do Brasil: estrutura curricular e recursos didáticos. Revista Tecnológica, Edição Especial ENTECA: 169-171.
- [9] TIXIER. N. 2003. Orientations Pédagogiques / Structures. ENSA – Grenoble. In: Andlt;http://www.grenoble.archi.fr/cours-en-ligne/tixier/Orientation_Pedag_Structure.pdfAndgt;, 26/06/2013.
Como citar:
Gimenez, André Tiné; Rezende, Janaína Costa; Santos, Roberto Eustaáquio dos; "“Concreto Armado ao Alcance de Todos”: simplified tools for structural conception and analysis.", p. 510-517 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1].
São Paulo: Blucher,
2014.
ISSN 2318-6968,
ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-46
últimos 30 dias | último ano | desde a publicação
downloads
visualizações
indexações