Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

BIM: Relatos de aplicação no ensino de arquitetura

BIM: Application reports in the teaching of architecture

Delatorre, Vivian ; Pereira, Alice Theresinha Cybis ; Miotto, Juliano ;

Artigo Completo:

This paper presents the first application reports of BIM in the Architecture and Urbanism course at UNOCHAPECÓ University, Brazil. This course, which began inserting BIM in its curriculum in 2014, shows considerations on the implementation of BIM in a discipline of architectural design. In addition, this paper aims to understand the students’ viewpoint regarding the insertion of BIM through a questionnaire. As a result, it presents the reflections of this experience in teaching BIM. This study expects to generate contributions to new practices in the teaching of architecture and urbanism and to advance the knowledge about BIM.

Artigo Completo:

This paper presents the first application reports of BIM in the Architecture and Urbanism course at UNOCHAPECÓ University, Brazil. This course, which began inserting BIM in its curriculum in 2014, shows considerations on the implementation of BIM in a discipline of architectural design. In addition, this paper aims to understand the students’ viewpoint regarding the insertion of BIM through a questionnaire. As a result, it presents the reflections of this experience in teaching BIM. This study expects to generate contributions to new practices in the teaching of architecture and urbanism and to advance the knowledge about BIM.

Palavras-chave: BIM, Teaching, Architecture,

Palavras-chave: BIM, Teaching, Architecture,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-10320

Referências bibliográficas
  • [1] AIA. AIA Digital Practice Guide and Samples. Disponível em: http://www.aia.org/contractdocs/AIAB095713 Acesso em: 21 jun. 2015.
  • [2] ABNT - Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 13.532 - Elaboração de projetos de edificações – Arquitetura. Rio de Janeiro, 1995.
  • [3] Barham, W., Meadati, P.; Irizarry. Enhancing student learning in structures courses with building information modeling. Congress on Computing in Civil Engineering, 2011 () p. 850-857 SCOPUS (Elsevier).
  • [4] Barison, M. B.; Santos, E. T. Ensino de BIM: tendências atuais no cenário Internacional. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 6, n. 2, p. 67-80, dez. 2011. Disponível em: . Acesso em 11 jan. 2013.
  • [5] Denzer A.S. and Hedges K.E. (2008). From CAD to BIM: educational strategies for the coming paradigm shift. Proceedings of the 2008 Architectural Engineering National Conference (Ettouney M., editor), The Architectural Engineering Institute (AEI) of the ASCE, September 24-27, Denver, Colorado, USA. Disponível em:. Acesso em 10 jan. 2012.
  • [6] Delatorre, Vivian. Potencialidades e limites do BIM no ensino de Arquitetura: Uma proposta de implementação; Orientadora, Alice Teresinha Cybis Pereira. Dissertação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2014. 293p.
  • [7] Delatorre, V.; Pereira, A. T. C.; Pupo, R. T.. The teaching of architectural drawing using BIM (Building Information Modeling): Concepts and tools. In: 3rd. International Conference on Integration of Design, Enginnering and Management for innovation, 2013, Porto. PROCEEDINGS OF 3rd International Conference on Integration of Design, Engineering and Management for innovation, 2013. p. 543-552.
  • [8] Eastman, Chuck; Teicholz, Paul; Sacks, rafael; Liston, Kathleen. Manual de BIM: Um guia de modelagem da informação da construção para arquitetos, engenheiros, gerentes, construtores e incorporadores. Porto Alegre: Bookman, 2014.
  • [9] Kiviniemi, Arto. Challenges and opportunities in the BIM education How to include BIM in the future curricula of AEC professionals?. 2013. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2015.
  • [10] Kowaltowski, Doris Catharine Cornelie Knatz et al. O processo de projeto em arquitetura: da teoria à tecnologia.
  • [11] São Paulo: Oficina de Textos, 2011, 504p.
  • [12] Lawson, Bryan. Como os arquitetos e designers pensam. Tradução Maria Beatriz Medina. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.
  • [13] Neves, Laerte Pedreira. Adoção do Partido na Arquitetura. Salvador. Editora da Universidade Federal da Bahia, 1998.
  • [14] Oxman, R. Theory and design in the first digital age. Design Studies (2006). Disponível em: . Acesso em 30 abr. 2015
  • [15] Ruschel; Andrade; Morais. O ensino de BIM no Brasil: onde estamos? Ambiente Construído. Ambient. constr. vol.13 no.2 Porto Alegre Apr./June 2013. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 20
  • [16] Sacks, R.; Barak, R. (2010). Teaching Building Information Modeling as an Integral Part of Freshman Year Civil Engineering Education. ASCE Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, Vol. 136 No. 1 pp. 30-38.
  • [17] Silva, Elvan. Uma introdução ao projeto arquitetônico. 2. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2006
  • [18] Succar, b. Building information modeling framework: a research and delivery foundation for industry stakeholders. Automation in Construction, v. 18, n. 3, p. 357-375, 2008. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 2015.
  • [19] Taylor, J.M.,Liu,J.; HEIN ,M.F.(2008). Integration of Building Information Modeling into an ACCE Accredit construction management curriculum. 44th - ASC Annual International Conference, Associated Schools of Construction, Auburn, AL. 2008 Disponível em: . Acesso em 10 abr. 2015.
Como citar:

Delatorre, Vivian; Pereira, Alice Theresinha Cybis; Miotto, Juliano; "BIM: Relatos de aplicação no ensino de arquitetura", p. 30-37 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-10320

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações