Article - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

BARREIRAS PARA ADOÇÃO DE FERRAMENTAS EDUCACIONAIS BASEADAS EM REALIDADE AUMENTADA: UMA REVISÃO DA LITERATURA

BARRIERS FOR ADOPTION OF EDUCATIONAL TOOLS BASED ON INCREASED REALITY: A LITERATURE REVIEW

Souza, Suédia Rosane de Lima Sales ; Winkler, Ingrid ; Lordelo, Sayonara Nobre de Brito ; , ;

Article:

A educação está em constante mudança, na tentativa de agregar ao processo de ensino-aprendizagem aspectos que contribuam para uma educação de qualidade. Neste contexto, este estudo teve por objetivo caracterizar a produção científica sobre as barreiras para adoção de ferramentas educacionais em Realidade Aumentada. A partir de uma revisão da literatura, foram inicialmente selecionados 44 trabalhos nas bases científicas Science Direct e Scielo. As barreiras foram classificadas em nove categorias: técnica, financeira, conteúdo, aprendizado, segurança, adesão, interação com o usuário, visualização e período. Apenas 17 estudos apresentam resultado mensurável. Conclui-se que são necessários mais estudos quanto às barreiras para adoção desta tecnologia no domínio da educação.

Article:

Education is constantly changing in an attempt to add to the teaching-learning process aspects that contribute to quality education. In this context, this study aimed to characterize the scientific production on the barriers to the adoption of augmented reality educational tools. From a literature review, 44 studies were initially selected from the Science Direct and Scielo scientific bases. Barriers were classified into nine categories: technical, financial, content, learning, security, adherence, user interaction, visualization, and time period. Only 17 studies have measurable results. It is concluded that further studies are needed regarding the barriers to the adoption of this technology in the field of education.

Palavras-chave: Realidade Aumentada; Educação; Barreiras; Adoção,

Palavras-chave: Augmented Reality; Education; Barriers; Adoption,

DOI: 10.5151/siintec2019-57

Referências bibliográficas
  • [1] ¹FREIRE, P. 1996. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática.
  • [2] ²CAUDELL, T.P., & MIZELL, D. W. 199 Augmented reality: na application pf heads-up display technology to manual manufacturing processes. In proceedings of the twenty-fifth hawaii international conference on system sciences.
  • [3] ³AZUMA, RONALD et al. 2018. Recente advances in augmented reality. IEEE computer graphics and applications, V. 21, N. 6, P. 34-47.
  • [4] 4AKÇAYIR, Murat; AKÇAYIR, Gökçe. Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. educational research review, v. 20, p. 1-11, 2017.
  • [5] 5CAI, Su; WANG, Xu; CHIANG, Feng-Kuang. A case study of Augmented Reality simulation system application in a chemistry course. Computers in human behavior, v. 37, p. 31-40, 2014.
  • [6] 6BACCA, Jorge et al. Mobile augmented reality in vocational education and training. procedia Computer Science, v. 75, p. 49-58, 2015.
  • [7] 7FONSECA, David et al. Relationship between student profile, tool use, participation, and academic performance with the use of Augmented Reality technology for visualized architecture models. Computers in human behavior, v. 31, p. 434-445, 2014.
  • [8] 8GARZÓN, Juan; ACEVEDO, Juan. A Meta-analysis of the impact of Augmented Reality on students’ learning effectiveness. Educational Research Review, 2019.
  • [9] 9LOPES, Luana M. D. et al. Inovações Educacionais com o uso da Realidade Aumentada: uma revisão sistemática. Educação em Revista, v. 35, n. 1, 201
  • [10] 10COIMBRA, MMath Teresa; CARDOSO, Teresa; MATEUS, Artur. Augmented reality: an enhancer for higher education students in math's learning?. Procedia Computer Science, v. 67, p. 332-339, 2015.
Como citar:

Souza, Suédia Rosane de Lima Sales; Winkler, Ingrid; Lordelo, Sayonara Nobre de Brito; , ; "BARREIRAS PARA ADOÇÃO DE FERRAMENTAS EDUCACIONAIS BASEADAS EM REALIDADE AUMENTADA: UMA REVISÃO DA LITERATURA", p. 450-457 . In: Anais do V Simpósio Internacional de Inovação e Tecnologia. São Paulo: Blucher, 2019.
ISSN 2357-7592, DOI 10.5151/siintec2019-57

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações