Article - Open Access.

Idioma principal

Arte da Manipulação: As Interações entre Fotografia e Arte na Era Digital

Peixoto, Irene de Mendonça ;

Article:

The questions on this article point to a different understanding of the image with its different medias, more specifically where the digitalization and manipulation of the image unfocussed the once sharp and clear frontiers between photography and painting. The contemporary visual artists share a desire for the impurity and contagion in the relations between the photographic and the pictorial. The works alternate themselves between these bases besides exploring new relationships between them. It is not important anymore how an image derives into another, and today the term image manipulation can be applied for both photography and painting.

Article:

Palavras-chave: Fotografia, Pintura, Manipulação digital,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2013-0129

Referências bibliográficas
  • [1] Wescheler, L.(1984). True life. In Hochney, D. Cameraworks (pp. 6-41). New York, NY: Alfred A. Knopf.
  • [2] Cícero, A. (2009) Sobre Pearlblossom Hwy. In Lorenzo, M, 8 X Fotografia, (pp 35-48). São Paulo: SP: Companhia das Letras.
  • [3] Manovich, L. (2009). Abstração e Complexidade. In Domingues, D., Arte, Ciência e tecnologia: passado, presente e desafios (pp. 407-421). São Paulo, SP: UNESP.
  • [4] Lorenzo, M. (2013). As Imagens de Passaic. In Lorenzo M.; Espada H., Catálogo da exposição Lugar Nenhum (pp. 453-484). Rio de Janeiro, RJ: Instituto Moreira Salles, 453-48
  • [5] Benedictus, L. (2006, November 11). Loretta Lux Best Shots. The Guardian. Rondeau, J. (2007). Entrevista com Jeff Wall. In Catálogo da Exposição Jeff Wall (pp. XXXX). New York, NY: The Museum of Modern Art and San Francisco Museum of Modern Art
  • [6] Manovich, L (2007). O excesso de dados e o belo artigo. Cibercultura. http://www.cibercultura.org.br/tikiwiki/tiki- read_article.php?articleId=18
  • [7] Danto, A. (2006). Após o Fim da Arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. São Paulo, SP: Odysseus Editora.
  • [8] Flusser, V. (2002). Filosofia da Caixa Preta. Rio de Janeiro, RJ: Relume Dumará.
  • [9] Barthes, R. (1984) A câmara clara. Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.
Como citar:

Peixoto, Irene de Mendonça; "Arte da Manipulação: As Interações entre Fotografia e Arte na Era Digital", p. 655-658 . In: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Knowledge-based Design [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.7]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2013-0129

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações