Artigo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Aplicação de tecnologias digitais na prática do ensino remoto: percepção de professores

Application of digital technologies in the practice of remote teaching: teachers' perception

SILVA, Inez Maria Leite da ; DUARTE, Kyara Thalita Rodrigues ; GOMES, Julyana Bastos ;

Artigo:

O presente artigo tem por objetivo aprofundar o conhecimento, sob a ótica de professores do ensino superior, no que se refere a utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no âmbito do processo de ensino e aprendizagem, decorrente da mudança correspondente ao período da pandemia Covid-19. O método utilizado consistiu na Revisão Sistemática de Literatura (RSL) conduzida na base de dados CAPES. Como resultado foi possível identificar estudos a respeito das experiências vivenciadas pelos professores, em torno do ensino on-line, no sentido de adaptação à mudança decorrente da crise sanitária, incluindo as dificuldades e oportunidades, as demandas e desafios, as vantagens/benefícios e desvantagens/limitações e respectivas percepções em relação à realidade dos alunos.

Artigo:

This article aims to deepen knowledge, from the point of view of higher education teachers, regarding the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching and learning process, due to the change corresponding to the period of the Covid-19 pandemic. The method used consisted of the Systematic Literature Review (SLR) conducted in the CAPES database. As a result, it was possible to identify studies about the experiences undergone by teachers, around online teaching, in the sense of adapting to the change resulting from the health crisis, including the difficulties and opportunities, the demands and challenges, the advantages/benefits and disadvantages/limitations and their perceptions in relation to the students' reality.

Palavras-chave: Tecnologias da informação e comunicação; Percepção de professores; Ensino superior.,

Palavras-chave: Information and communication technologies; Teachers’ perception; Higher education.,

DOI: 10.5151/ped2022-6251390

Referências bibliográficas
  • [1] AFFOUNEH, S.; KHLAIF, ZN; BURGOS, D; SALHA, S. Virtualization of higher education during COVID-19: a successful case study in Palestine. Sustainability, 2021, n. 12, p. 13. https:// doi.org/10.3390/su13126583.
  • [2] ALMAZOVA, N.; KRYLOVA, E.; RUBTSOVA, A.; ODINOKAYA, M. Challenges and opportunities for Russian higher education amid covid-19: teachers’ perspective. Education Sciences, [s. l.], v. 10, n. 12, p. 1–11, 2020. DOI: 10.3390/educsci10120368.
  • [3] ANTÓN-SANCHO, Á.; VERGARA, D.; LAMAS-ÁLVAREZ, V. E.; FERNÁNDEZ-ARIAS, P. Digital content creation tools: american university teachers’ perception. Applied Sciences, [s. l.], v. 11, n. 24, p. 1–19, 2021. DOI: 10.3390/app112411649. Disponível em: https://www.mdpi.com/2076-3417/11/24/11649.
  • [4] ARAGÃO, I. R. Experimentação e tendências tipográficas: uma experiência de ensino remoto de uma disciplina prática durante a pandemia de Covid -19. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, 10., 2021, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Blucher Design Proceedings, 2021. p. 630–647. DOI: 10.5151/cidicongic2021-048-355763-cidi-educacao.pdf.
  • [5] EMANUEL, B. Técnicas de visualização: educação online em tempos difíceis. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, 10., 2021, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Blucher Design Proceedings, 2021. p. 593–61 DOI: 10.5151/cidicongic2021-046-340709-CIDI-Educacao_a.pdf.
  • [6] GONÇALVES, E.; CAPUCHA, L. Student-centered and ICT-enabled learning models in veterinarian programs: what changed with COVID-19?. Education Sciences, v. 10, n. 11, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10110343.
  • [7] HASHEMI, AMINUDDIN. Online teaching experiences in higher education institutions of Afghanistan during the COVID-19 outbreak: challenges and opportunities. Cogent Arts & Humanities, 2021, 8:1, 1947008, DOI: 10.1080/23311983.2021.1947008.
  • [8] KIRKOVA-BOGDANOVA, A., TANEVA, D. ICT usage and e-courses development by faculty staff in healthcare majors at medical university – Plovdiv. TEM Journal, v. 9, n. 2, p. 731-739, 2020. DOI: 10.18421/TEM92-41. 
  • [9] MARÍN-DÍAZ, V.; RIQUELME, I.; CABERO-ALMENARA, J. Uses of ICT tools from the perspective of chilean university teachers. Sustainability, v. 12, n. 15, p. 1-12, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/su12156134.
  • [10] MERCADER, C., GAIRÍN, J. University teachers' perception of barriers to the use of digital technologies: the importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 17, n. 4, p. 1-14, 2020. DOI: https://doi.org/1186/s41239-020-0182-x.
  • [11] MOREIRA, J. A.; HENRIQUES, S.; BARROS, D.; GOULÃO, M. F.; CAEIRO, D. Educação digital em rede: princípios para o design pedagógico em tempos de pandemia. Lisboa, Portugal: Universidade Aberta, 2020. DOI: 10.34627/rfg0-ps07.
  • [12] MÜLLER, AM.; GOH, C.; LIMA, LZ; GAO, X. COVID-19 emergency eLearning and beyond: experiences and perspectives of university educators. Educ. Sci, Suíça, 2021, v. 11, p. 19. https://doi.org/10.3390/.
  • [13] MUÑOZ, P. L. Desires and possibilities in virtual education. In: INTERNATIONAL CONFERENCE OF THE IBEROAMERICAN SOCIETY OF DIGITAL GRAPHICS, 25., 2021, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Blucher Design Proceeding, 2021. p. 489–500. DOI: 10.5151/sigradi2021-16. Disponível em: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/37096.
  • [14] NDEBELE, C.; MBODILA, M. Examining technology acceptance in learning and teaching at a historically disadvantaged university in South Africa through the Technology Acceptance Model. Education Sciences, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 1–18, 2022. DOI: 10.3390/educsci12010054. Disponível em: https://www.mdpi.com/2227-7102/12/1/54.
  • [15] NSOULI, R., VLACHOPOULOS, D. Attitudes of nursing faculty members toward technology and e-learning in Lebanon. BMC Nursing, [s. l.], v. 20, n. 116, p. 1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.1186/s12912-021-00638-8.
  • [16] SANTOS, G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, B. R. COVID-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant, [s. l.], v. 21, p. 245–251, 2021. DOI: 10.1590/1806-9304202100S100013.
  • [17] SÂRBU, MA., MIREA, CN., MIHAI, M., NISTOREANU, P. E DADFAR, E. Teachers’ and professors’ perception of telework in Romania. Amfiteatru Economic, 2021, 23(58), p. 736-751.
  • [18] SILVA, A. F.; ESTRELA, F. M.; LIMA, N. S.; ABREU, C. T. A. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis, [s.l.], v. 30, n. 2, p. 1-4, 2020. DOI: 10. 1590/S010373312020300216.
  • [19] SILVA, I. M. L.  As tecnologias digitais e o trabalho colaborativo entre professores: um estudo de caso. 2018. Tese (Doutorado em Multimédia em Educação) - Universidade de Aveiro, Aveiro, 2018. Disponível em: http://ria.ua.pt/bitstream/10773/22796/1/Tese anexos 2018.pdf. 
  • [20] SILVEIRA, I.; WEBER, P. C. N. Aplicação das tecnologias de informação e comunicação (TIC’s) no ensino de modelagem de vestuário. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, 10., 2021, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Blucher Design Proceedings, 2021. p. 692–706. DOI: 10.5151/cidicongic2021-052-355738-cidi-educacao.pdf.
  • [21] TEJEDOR, S.; CERVI, L.; TUSA, F.; PAROLA, A. Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, [s. l.], n. 78, p. 19–40, 2020. DOI: 10.4185/RLCS-2020-1466.
  • [22] TSEGAY, S. M.; ASHRAF, M. A.; PERVEEN, S.; ZEGERGISH, Z. Online teaching during COVID-19 pandemic: teachers’ experiences from a chinese university. Sustainability, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 1–13, 20 DOI: 10.3390/su14010568. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su14010568.
  • [23] ULLA, M. B.; PERALES, W. F. Emergency remote teaching during covid19: the role of teachers’ online community of practice (cop) in times of crisis. Journal of Interactive Media in Education, [s. l.], n. 1, p. 1–11, 2021. DOI: 10.5334/jime.617. Disponível em: https://jime.open.ac.uk/articles/10.5334/jime.617/.
  • [24] UNESCO. Padrões de competência em TIC para professores: diretrizes de implementação. Paris: UNESCO, 2008. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001562/156209por.pdf. 
  • [25] UNESCO. Transforming education: the power of ICT policies. Paris: UNESCO, 2011. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002118/211842e.pdf. 
  • [26] UNESCO. Futures for higher education and ICT: changes due to the use of open content. Moscow: UNESCO Institute for Information Technologies in Education, 2016. Disponível em: https://iite.unesco.org/publications/3214745/.
  • [27] WILSON, C.; GRIZZLE, A.; TUAZON, R.; AKYEMPONG, K.; CHEUNG, Chi-Kim. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, UFTM, 2013. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002204/220418por.pdf. 
  • [28] ZAMORA-ANTUÑANO, M. A. Analysis of emergency remote education in COVID-19 crisis focused on the perception of the teachers. Sustainability, [s. l.], v. 13, n. 7, p. 1–19, 2021. DOI: 10.3390/su13073820. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su13073820.
  • [29] ZUGLIANI BORTOLAN, G. M.; SANTOS, F. A. N. V.; DOMENECH, S. C.; GOMES FERREIRA, M. G. Análise da experiência do trabalho remoto em home office de professores do ensino superior. Ergodesign & HCI, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 141-157, 2021. DOI: 10.22570/ergodesignhci.v9i2.1612.
Como citar:

SILVA, Inez Maria Leite da; DUARTE, Kyara Thalita Rodrigues; GOMES, Julyana Bastos; "Aplicação de tecnologias digitais na prática do ensino remoto: percepção de professores", p. 3028-3043 . In: Anais do 14º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Paulo: Blucher, 2022.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/ped2022-6251390

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações