Resumo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

Acessibilidade aos Materiais Didáticos da Rede TEAR_AD através da Delimitação de uma Taxonomia de Domínio

Accessibility to Educational Materials TEAR_AD Network through the delimitation of a Domain Taxonomy

Pires, Janice de Freitas ; Pereira, Alice Cybis ;

Resumo:

This paper describes a process of identifying a taxonomy for describing learning materials made available in the context of a Virtual Learning Environment for Architecture and Design and produced by partner groups coming from different institutions. Paying attention to the specificity of the knowledge structure conveyed in such materials, exemplified in the case study of the digital graphic representation material, the importance of seeking by different terminologies combining concepts, techniques and technologies involved in different approaches to the same subject was observed, by allowing to characterize the structure of the teaching material and, through relationships among its terms, identify the connection between other learning objects for architectural design.

Resumo:

This paper describes a process of identifying a taxonomy for describing learning materials made available in the context of a Virtual Learning Environment for Architecture and Design and produced by partner groups coming from different institutions. Paying attention to the specificity of the knowledge structure conveyed in such materials, exemplified in the case study of the digital graphic representation material, the importance of seeking by different terminologies combining concepts, techniques and technologies involved in different approaches to the same subject was observed, by allowing to characterize the structure of the teaching material and, through relationships among its terms, identify the connection between other learning objects for architectural design.

Palavras-chave: Learning Objects, Architecture and Design, Taxonomy, Design Education, Digital Technologies,

Palavras-chave: Learning Objects, Architecture and Design, Taxonomy, Design Education, Digital Technologies,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-sp100311

Referências bibliográficas
  • [1] Borda A. S., A., Pires, J. F., Vasconselos, T. B., Nunes, C. S. (2011). Processos de produção e compartilhamento de materiais didáticos e a delimitação de uma taxonomia de domínio. In: 4º INFODESIGN - Congresso Brasileiro de Design da Informação e 5o CONGIC - Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação, UFSC, Florianópolis.
  • [2] Chevallard, Y. (1999) El Análisis de las Prácticas Docentes em la Teoría Antropológica de Lo Didáctico. Recherches en Didactique de Mathématiques . Vol 19, nº 2, pp. 221-266.
  • [3] De Grassi, M., Giretti, A.; Ansuini, R. (2008). Models of Design Activities: Towards Effective Design Scaffolding. In: Matteo Zambelli; Anna Helena Janowiak; Herman Neuckermans. (Org.). Browsing architecture metadata and beyond: EAAE transactions on architectural education no.40 / org, MACE. 40ed.Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag, , v. 1, p.
  • [4] Kwee, V. (2008). BEYOND DIGITAL REPOSITORIES: Architectural Information Presentation. In: Matteo Zambelli; Anna Helena Janowiak; Herman Neuckermans. (Org.) Browsing architecture metadata and beyond: EAAE transactions on architectural education nº 40/org, MACE. 40 ed. (vol. 1, pp. 118-125). Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag.
  • [5] Novak, J. D., Cañas, A. J. (2006). The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them. Disponível em: http://cmap.ihmc.us/Publications/ ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf Acesso em: 29 agosto 2008.
  • [6] Pereira, A. C. (2013). O processo de projeto apoiado pelas tecnologias de informação e comunicação. Projeto de Pesquisa Edital Universal CNPQ.
  • [7] Pires, J. F. (2010). Construção do Vocabulário e Repertório Geométrico para o Projeto de Arquitetura. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo – PROGRAU, UFPEL, Pelotas. 154 p. Disponível em: http://prograu.ufpel.edu.br/uploads/biblioteca/dissertacao_janice.pdf Acesso em: 25 maio 2011.
  • [8] Pires, J. F., Borda, A. (2010). Identificação de estruturas de saber implícitas em materiais didáticos para a delimitação de uma taxonomia de domínio. In: 1º Congresso Internacional de Educação a Distância da UFPel, Pelotas, Brasil.
  • [9] Polsani, P. R. (2003). Use and Abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital Information (vol. 3, No 4). Disponível em: http://journals.tdl.org/jodi/article/view/89/88 Acesso em: julho 2010.
  • [10] Santos, C. A. C. M., Mazini, E. S. (2012). Organização do conhecimento: das classificações e vocabulários controlados às taxonomias e ontologias na web. Disponível em: https://bibliotextos.files.wordpress.com/2012/03/o r g a n i z a c 3 a 7 c 3 a 3 o - d o - c o n h e c i m e n t o - d a s -classificac3a7c3b5es-e-vocabulc3a1rios-controlados-c3a0staxonomias-e-ontologias-na-web.pdf Acesso em: maio 2015.
  • [11] Willey, D. A. (2000). Connecting Learning Objects to Instructional Design Theory: a Definition, a Metaphor, and a Taxonomy. The Instructional Use of Learning Objects online version, http://www.reusability.org/read/ Disponível em: http://reusability.org./read/chapters/wiley.doc Acesso em: agosto de 2010.
Como citar:

Pires, Janice de Freitas; Pereira, Alice Cybis; "Acessibilidade aos Materiais Didáticos da Rede TEAR_AD através da Delimitação de uma Taxonomia de Domínio", p. 823-826 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-sp100311

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações