Full Article - Open Access.

Idioma principal

A ride through Brasília Teimosa – The game as a tool for the construction of social identities

Monteiro, Maria Carolina Maia; Campelo, Silvio Romero Botelho Barreto;

Full Article:

This article presents the findings of a study conducted with children (between 11 and 14 years) residents in the neighborhood of Brasília Teimosa, in the south area of Recife. A board game – here understood as an artifact of Information Design – was used, telling the neighborhood history and revealing the cultural, social, geographical and environmental aspects of this first settlement in the urban territory of Recife. The results suggest that a learning artifact designed to reinforce the local identity can access a common semantic field of the group in relation to the perception of the neighborhood where they live. There is also evidence of contributions to teaching and learning contents both those included in the game and those already worked in the classroom or by the children’s families.

Full Article:

Palavras-chave: jogos, artefatos de aprendizagem, teoria das representações sociais, design da informação, games,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-51

Referências bibliográficas
  • [1] BAUMAN, Z. 2005. Identidade. Tradução: Carlos Aberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
  • [2] BÜRDEK, B. E. 2006. História, Teoria e Prática do Design de Produtos. Tradução: Freddy Van Camp. São Paulo: Edgard Blücher.
  • [3] DUVENN, G. 2008. Crianças enquanto atores sociais: as Representações Sociais em desenvolvimento. In: JOVCHELOVITCH, S; GUARESCHI, P. (Orgs.). Textos em representações sociais. Petrópolis: Vozes.
  • [4] HUIZINGA, J. 2000. Homo Ludens. São Paulo: Ed. Perspectiva SA.
  • [5] JODELET, D. 200 Loucuras e representações sociais. Tradução: Lucy Magalhães. Petrópolis: Vozes.
  • [6] MOSCOVICI, S. 2003. Representações sociais: investigações em psicologia social. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis: Vozes
Como citar:

Monteiro, Maria Carolina Maia; Campelo, Silvio Romero Botelho Barreto; "A ride through Brasília Teimosa – The game as a tool for the construction of social identities", p. 560-571 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-51

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações