Article - Open Access.

Idioma principal

A inserção dos processos contemporâneos nos cursos de arquitetura, urbanismo e design: a experiência da disciplina de Espaço e Forma 2

Vale, Marina Pires de Castro Aguiar; Romcy, Neliza Maria e Silva; Costa, Anna Luisa Castanheira; Cardoso, Daniel Ribeiro;

Article:

Digital media and project-applied IT are redefining contemporary project concepts and cementing a new vanguard for project. As such, it proves necessary to bring over to the academic context the debate over this approach to the teaching of architecture, urbanism and design. At the Architecture and Urbanism Department in the Federal University of Ceará (DAU-UFC), resulting in the creation of a group of classes referred to as Space and Shape (EF) comprised of three stages: EF1, EF2, and EF3. This paper aims to present the class of Space and Shape 2, including its creation, implementation, and partial results.

Article:

Palavras-chave: Contemporary processes, Education, Modeling, Tools,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2014-0054

Referências bibliográficas
  • [1] DELEUZE, G. Francis Bacon: A lógica da Sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
  • [2] KOLAREVIC, B.. Designing and manufacturing architecture in the digital age. Architectural information management, 2001.
  • [3] PUPO, R. Inserção da PROTOTIPAGEM e FABRICAÇÃO DIGITAIS no processo de projeto: um novo desafio para o ensino de Arquitetura. Tese (Doutorado) Engenharia Civil – Faculdade de Engenharia Civil, Universidade Estadual de Campinas, 2009.
  • [4] SPERLING, D. M. ; OLIVEIRA, M. R. . Experimentação projetual no ensino de arquitetura apoiada por tecnologia de fabricação digital. In: XV Congresso da Sociedade Iberoamericana de Gráfica Digital, 2011, Santa Fé - Argentina. Sigradi Cultura Aumentada 2011. Santa Fé: FAU-UNL, 2011. p. 397-400.
  • [5] SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000
  • [6] CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO – UFC. Projeto Político Pedagógico. Fortaleza: (mimeo), 2010.
  • [7] WOODYBORY, R. Elements of Parametric Design. Nova Iorque, Routledge, 2010.
Como citar:

Vale, Marina Pires de Castro Aguiar; Romcy, Neliza Maria e Silva; Costa, Anna Luisa Castanheira; Cardoso, Daniel Ribeiro; "A inserção dos processos contemporâneos nos cursos de arquitetura, urbanismo e design: a experiência da disciplina de Espaço e Forma 2", p. 276-279 . In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0054

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações