Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

A impressão 3D como suporte para o ensino das artes para deficientes visuais

A impressão 3D como suporte para o ensino das artes para deficientes visuais

Linardi, Ana Beatriz; Ramos, Fernado da Silva; Garotti, Flavio Valverde; Damiani, Vitor;

Artigo Completo:

This article discusses some methodologies in art education in schools and educational activities in museums. It focuses on accessibility and in the visually impaired rights to access and improve the experiences and repertoire in artistic languages, recognizing the use of new technologies in the field of digital manufacturing as valuable resources for the production of teaching materials with the use of cheaper and accessible technology, which expands the access to cultural institutions and education. Considering that most of the museums art works are not to be touched, 3D printing reproductions in durable low cost plastic present as an alternative for tactile experience. In addition, the photogrammetric 3D scanning process and digital editing allow for the creation of isolated parts and materials originated from the art piece, broadening the pedagogical possibilities of art educators. The production of didactic material for arts teaching, with the use of 3D printed copies (edited or not) originated from 3D scans, may help revealing a more subtle and sophisticated aspect of artistic narrative to the public and the visually impaired.

Artigo Completo:

This article discusses some methodologies in art education in schools and educational activities in museums. It focuses on accessibility and in the visually impaired rights to access and improve the experiences and repertoire in artistic languages, recognizing the use of new technologies in the field of digital manufacturing as valuable resources for the production of teaching materials with the use of cheaper and accessible technology, which expands the access to cultural institutions and education. Considering that most of the museums art works are not to be touched, 3D printing reproductions in durable low cost plastic present as an alternative for tactile experience. In addition, the photogrammetric 3D scanning process and digital editing allow for the creation of isolated parts and materials originated from the art piece, broadening the pedagogical possibilities of art educators. The production of didactic material for arts teaching, with the use of 3D printed copies (edited or not) originated from 3D scans, may help revealing a more subtle and sophisticated aspect of artistic narrative to the public and the visually impaired.

Palavras-chave: Education, Art, 3D Scan, 3D Printing,

Palavras-chave: Education, Art, 3D Scan, 3D Printing,

DOI: 10.5151/despro-sigradi2015-100250

Referências bibliográficas
  • [1] BRASIL. Decreto no. 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as leis no. 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento `as pessoas que especifica, e no. 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção de acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, 2004.
  • [2] _____ Parâmetros curriculares Nacionais: Adaptações Curriculares. Brasília, 1998. Disponível em www.educacaoonline.pro.br/adaptacoes_curriculares,asp
  • [3] CAMARGO, Eder Pires. Saberes docentes para a inclusão do aluno com deficiência visual em aulas de Física. São Paulo: Unesp, 2012
  • [4] CARVALHO, E.N.S.; MONTE, F.R.F. A educação inclusiva de portadores de deficiências em escolas públicas do DF.Temas em Educação Especial III. São Paulo: Editora Universidade de São Carlos,1995
  • [5] DIMBLERY, R. ; BURTON, G. Mais do que palavras: uma introdução à teoria da comunicação. 4.ed.São Paulo: Cortez, 1990
  • [6] FRANÇA, V.V. O objeto da comunicação: a comunicação como objeto. In: HOHLFELDT, A. et. al. (Org.) Teoria da comunicação: conceitos, escolas e tendências 5, ed. Petrópolis: Vozes, 2005
  • [7] MASINI, E,F.S. Impasses sobre o conhecer e o ver. In: O perceber e o relacionar-se do deficiente visual: orientando professores especializados. Brasília: Corde, 1994
  • [8] MITTLER, P. Educação inclusiva: contextos sociais. São Paulo: Artmed, 2003
  • [9] PARRA, N.; PARRA, I. C.C. Técnicas audiovisuais de educação 5.ed. São Paulo: Pioneira, 1985
  • [10] TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2004
  • [11] VIGOTSKI, L.S. Fundamentos da defectologia: el niño ciego. In: Problemas especiales da defectologia. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997.
  • [12] ZABALA, A.A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998
  • [13] BONSIEPE, Guy. Do material ao digital. São Paulo: Bluncher Editora, 2015
  • [14] MCCULLOUGH, Malcolm. Abstracting Craft: The Practiced Digital Hand, Massachussets: MIT Press, 1998.
  • [15] FLUSSER, Vilém. O mundo codificado. São Paulo: CosacNaify, 2007
  • [16] BRITO, Jorge; COELHO, Luiz. Fotogrametria digital. 1. ed. Rio de Janeiro: IME - Instituto Militar de Engenharia, 2009.
Como citar:

Linardi, Ana Beatriz; Ramos, Fernado da Silva; Garotti, Flavio Valverde; Damiani, Vitor; "A impressão 3D como suporte para o ensino das artes para deficientes visuais", p. 564-568 . In: . São Paulo: Blucher, 2015.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-8039-136-7
DOI 10.5151/despro-sigradi2015-100250

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações