Dezembro 2018 vol. 4 num. 4 - GAMPI Plural 2017

Artigo Completo - Open Access.

Idioma principal | Segundo idioma

A Gestão do Design e os Espaços Coworking: Estudo de Caso Exploratório

The Design Management and the Coworking Spaces: Exploratory Case Study

PRADO, Gheysa Caroline ; PELEGRINI, Alexandre Vieira ; KISTMANN, Virgínia Souza de Carvalho Borges ;

Artigo Completo:

O presente artigo investiga como uma empresa de espaço coworking da cidade de Curitiba aplica elementos do nível estratégico da gestão do design no nível tático da empresa. Utilizando-se de um estudo de caso exploratório, foi realizada uma revisão de literatura, seguida de visita para observação e entrevista para coleta de dados para análise do espaço estudado. Os resultados apontam para um uso de técnicas de gestão do design em ambos os níveis pretendidos, estratégico e tático. Tal aplicação foi feita de modo empírico, mas manteve o objetivo de diferenciação e inovação da gestão do design frente às empresas concorrentes.

Artigo Completo:

The aim of this paper is to identify the application of elements from the strategic level of design management at the tactic level of a coworking space company in Curitiba. An exploratory case study was conducted using literature review, observation and interview as data collection tools to analyze the space. The results point out elements of both levels o design management within the company, strategic and tactic. The use of these are empirical, thou the goals are as aimed by the design management, differentiation and innovation ahead of the market.

Palavras-chave: economia criativa; gestão do design; espaço coworking,

Palavras-chave: creative economy; design management; coworking space,

DOI: 10.5151/gampi2017-01

Referências bibliográficas
  • [1] ALDEIA COWORKING. Planos para coworkers. Impresso gráfico. 2016.
  • [2] BEST, K. The Fundamentals of Design Management. AVA Publishing SA. 2010.
  • [3] BEUTER, J. Entrevista concedida pela Gerente de Comunidade da Aldeia Coworking [maio, 2010]. Entrevistador: Gheysa C. Prado. Curitiba, 2016. 1 arquivo .m4a (17 minutos).
  • [4] BILANDZIC, M, FOTH, M. Libraries as coworking spaces. Library Hi Tech, v. 31, n. 2, p. 254–273, 2013.
  • [5] BRITISH COUNCIL. What are Creative Industries and Creative Economy.
  • [6] DANISH DESIGN CENTRE. The Design Ladder: Four steps of design use. 2001.
  • [7] JOHNS, T. and GRATTON, L. The Third Wave of Virtual Work. In: Harvard Business Review. January-February, 2013.
  • [8] DE PELLEGRIN, L. and FOERTSCH, C. 1ST GLOBAL COWORKING SURVEY – Disponível em: . Acesso em: 13/04/2016. 2011.
  • [9] EKONOMIO. Censo 2015: Uma breve análise sobre o mercado de Coworking brasileiro.
  • [10] FOERTSCH, C. 2010 Disponível em:
  • [11] FOERTSCH, C. 20 Coworking Study: The Coworker in Deskmag. Published 14/10/2010. Disponível em: . Acesso em: 14/04/2016.
  • [12] FOERTSCH, C. 2015. First Results Of The New Global Coworking Survey in Deskmag. Public.: 20/11/2015. Disponível em: . Acesso em: 14/04/2016
  • [13] GANDINI, A. The rise of coworking spaces: A literature review. Ephemera: theory and politics in urban organizations. 2015 V. 15 (1), p.193-205, 2015
  • [14] Gentrification [Def.1]. (n.d.). In Merriam Webster Online. Busca em: 15/04/2016
  • [15] GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
  • [16] HAMEL, G. Reinventing the technology of human accomplishment. In: Management Innovation eXchange (MIX). 2011
  • [17] HILL, J., et. al. Defining and conceptualizing workplace flexibility. Community, Work & Family, 2, 149-163, 2008
  • [18] HOLSTON, D. The strategic designer: tools and techniques for managing the design process. Cincinnati: How books, 2011.
  • [19] ICSID. 2015. Definition of Industrial Design. Acesso em: 27/04/2016.
  • [20] JOHNSON, S. Where Good Ideas Come From: the natural history of innovation. Riverhead Books, 2011
  • [21] JOZIASSE, F. Corporate Strategy: Bringing Design Management into the Fold. In: Lockwood, T. and Walton, T. (ed.) Building Design Strategy: Using Design to Achieve Key Business Objectives. New York: Allworth Press, 23-32, 2008
  • [22] KLÖPSH, C.; COSTA, F. X.; MOZOTTA, B. B. de.. Gestão do Design: Usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Tr. Lene Belon Ribieiro. Porto Alegre: Bookman, 2011
  • [23] KORUNKA, C. and GERDENITSCH, C. New Ways of Working and Quality of Working Life: A Macroergonomic Approach in Human Factors in Organizational Design and Management Nordic Ergonomics Society Annual Conference, pp. 267-272. 2014
  • [24] KOVÁCS, I. Novas formas de organização do trabalho e autonomia no trabalho. Sociologia, problemas e práticas, 52:41-65, 2006
  • [25] LEFORESTIER, A. The Co-working space concept: CINE Term Project. Indian Institute of Management. 2009.
  • [26] LOCKWOOD, T. In: LOCKWOOD, T.; WALTON, T. (ed.). Building design strategy: using design to achieve key business objectives. pp. 3-41. New York: Allworth Press, 2008.
  • [27] MARTINS, R. F. de F.; MERINO, E. A. D. 2008. A Gestão de Design como Estratégia Organizacional. 1 ed. Londrina: EDUEL. 250p.
  • [28] MERKEL, J. Coworking in the City. Ephemera: theory & politics in organization. v.15 (1) p.121-139, 2015. Disponível em: . Acesso em: 20/08/2015
  • [29] MORISET, B. 2014. Building new places of the creative economy: the rise of coworking spaces. In: Geography of Innovation International Conference, 2, Utrecht, 2014.
  • [30] ONU. World’s population increasingly urban with more than half living in urban areas. Nova Iorque, 2014. Disponível em: . Acesso em: 05/08/2015.
  • [31] YIN, R. K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. 4a.Ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Como citar:

PRADO, Gheysa Caroline; PELEGRINI, Alexandre Vieira; KISTMANN, Virgínia Souza de Carvalho Borges; "A Gestão do Design e os Espaços Coworking: Estudo de Caso Exploratório", p. 1-12 . In: . São Paulo: Blucher, 2018.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/gampi2017-01

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações