Article - Open Access.

Idioma principal

A Controvérsia Entre os Métodos de Análise de Projetos de Referência em Arquitetura e o Ensino de Projeto Performativo

Leite, Leandro Silva ; Pereira, Alice Theresinha Cybis ;

Article:

The architecture of the digital age yields complex shapes exemplars which once divulged on the internet, they become architectonic references. This article aims to discuss the influence of the reference projects analysis process (APR) in the projects generation within the current teaching. A comparative assessment of undergraduate final project has been carried out so as to identify the APR methods applied. From the application of the theory – Social Construction of Technologies (SCOT), the 05 facts that became evident show the controversy between the APR teaching processes and the interdisciplinary knowledge and abilities needed for the generation of complex and/or performative shapes.

Article:

Palavras-chave: Reference projects analysis, Architecture projects teaching, Performative project,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2013-0114

Referências bibliográficas
  • [1] Andrade, Max L. V. Xavier de.(2012). Projeto Performativo na prática arquitetônica recente: estrutura conceitual. Campinas. SP.
  • [2] Arantes, Pedro F. (2012). Arquitetura na era digital-financeira: desenho, canteiro e renda da forma. (1a Ed). São Paulo: Editora 34.
  • [3] Bardin. Laurence. (2002). Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70.
  • [4] Bijker, W.(1987). Of Bicycles, Bakelites, and Bulbs: Toward a Theory of Sociotechnical Change. Cambridge. MA. MIT Press.
  • [5] Bjarke Ingels Group (BIG). (2011). Yes is More – um arqui-comic sobre a evolução arquitetônica. Editora Taschen.
  • [6] Firmino, Rodrigo J. (2007). A cidade ampliada e o planejamento local no Brasil. A construção social do desenvolvimento urbano-tecnológico no interior de São Paulo. Universidade de São Paulo. São Paulo.
  • [7] Kolarevic, Branko. (2005). Towards the performative in architecture. In: Performative architecture beyond instrumentality. Malkawi, Ali M.; Kolarevic, Branko. Londres, U.K.Spon Press.
  • [8] Lawson, Bryan. (2011). Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de textos.
  • [9] Malkawi, Ali M.(2005). Performance Simulation: Research and tools. In: Performative architecture beyond instrumentality. Malkawi, Ali M.; Kolarevic, Branko. Londres, U.K.Spon Press.
  • [10] Montaner, Josep-Maria.(2007). Depois do movimento moderno. Ed. Gustavo Gili.
  • [11] Roaf, Sue. (2009). A adaptação de edificações e cidades à mudanças climáticas. Porto Alegre: Ed. Bookman.
  • [12] Umakoshi, Erica M.; Gonçalves, J Umakoshi, Erica M.; Gonçalves, Joana C. (2009). A utopia do edifício alto “verde”e a criação de uma nova geração de ícones do desempenho ambiental. Programa do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP.
Como citar:

Leite, Leandro Silva; Pereira, Alice Theresinha Cybis; "A Controvérsia Entre os Métodos de Análise de Projetos de Referência em Arquitetura e o Ensino de Projeto Performativo", p. 581-585 . In: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Knowledge-based Design [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.7]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2013-0114

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações