Article - Open Access.

Idioma principal

Tipografia Multidimensional

Ribeiro, Marcelo Gonçalves; Pires, Julie de Araujo;

Article:

This work intends to outline some ways of how typography has been presented, taking into consideration the different configurations type designs may contemporarily take on. In other words, through various approaches and usages, the font drawings are converted into sculptures, paintings, among other things. For this study, the aim is to analyze the path of historical-conceptual contextualization of ty- pography, as well as some of its implications, based on Rosalind Krauss'' study on the expanded field.

Article:

Palavras-chave: Typography, Expanded Field, Bidimensional, Tridimensional, Design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2013-0126

Referências bibliográficas
  • [1] BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
  • [2] BIERUT, Michael et.al. Textos clássicos do design gráfico. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
  • [3] BRINGHURST, Robert. Elementos do Estilo Tipográfico. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
  • [4] HELLMEISTER, Tide. Tide Hellmeister: inquieta colagem. Curitiba, PR: infolio Editorial, 2006.
  • [5] KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado. In: Arte Andamp; Ensaios.
  • [6] Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 17, 2008. Pp.128-137.
  • [7] LIESER, Wolf. Arte digital: novos caminhos na arte. Tandem Verlag GmbH. 2010.
  • [9] MEGGS, Philip B. História do Design Gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 200
  • [10] MILLER, J. Abbott. Dimensional typography. New York: Princeton Architec- tural Press, 1996.
  • [11] NIEMEYER, Lucy. Tipografia: uma apresentação. 4. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2010.
  • [12] PASHENKOV, 2013. In:http://acg.media.mit.edu/people/nik/ e http://www.ratstar.com/ REYES, Fabiola. Typo, fuente de inspiración. Barcelona: Instituto Monsa de Ediciones, 2007.
  • [13] SPIEKERMANN, Erik. A linguagem invisível da tipografia: escolher, combinar e expressar com tipos. São Paulo: Blucher, 2011.
  • [14] TERSTIEGE, Gerrit (org). Three D :graphic spaces. Basel, Switzerland; Boston :Birkhauser, 2009.
  • [15] TSCHICHOLD, Jan. A forma do livro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.
Como citar:

Ribeiro, Marcelo Gonçalves; Pires, Julie de Araujo; "Tipografia Multidimensional", p. 641-645 . In: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Knowledge-based Design [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.7]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2013-0126

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações