Article - Open Access.

Idioma principal

Televisão Digital Interativa e o uso da Tipografia com liberdade: fatores morfológicos e técnicos determinantes da legibilidade e leiturabilidade

Palos, Karine Itao ; Faria, José Neto de ;

Article:

This project involves a study of typographic morphologies , along with a technical description and analysis of programs and devices that make up the Digital Interactive Television, with the objective to outline the characteristics of the types that work best on it to qualify its interfaces, which will then enable better understanding and assimilation of content, this way it was found that the one area of typography provides freedom in the construction of the content, but these qualities vary according to the technological qualities and social contexts of devices.

Article:

Palavras-chave: Digital Interactive Television, Design, Typography, Legibility and Readability, and Interface,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2014-0130

Referências bibliográficas
  • [1] Barbalho, T. R.; Bezerra, E. P. (2014). Um jogo social para TV digital interativa. Revista Temática. Retrieved from: http://periodicos. ufpb.br/ojs/index.php/tematica/article/view/18812/10516
  • [2] BBC. (2006). Interactive Television Design. Retrieved from: http:// www.bbc.co.uk/guidelines/futuremedia/desed/itv/ itv_design_v1_2006.pdf.
  • [3] Bringhurst, R. (2005). Elementos do Estilo Tipográfico. São Paulo: Cosac Naify.
  • [4] Cannito, N. G. (2009). A Televisão na Era Digital. Dissertação (doutorado) Escola de Comunicação e Artes/USP. São Paulo. Retrieved from: http://www.pos.eca.usp.br/sites/default/files/ file/ bdt/2009/2009-do-cannito_newton.pdf.
  • [5] Cardoso. F. (2013) 2TV – Aplicativo de Segunda Tela para Dispositivos Móveis Retrieved from: http://portalintercom. org. br/anais/sudeste2013/resumos/R38-1785-1.pdf
  • [6] Ciuccio, C. D.; Damacena, C. G.; Junior, I. A.; Leal, A. H.; Palos,
  • [7] K. I.; Santos, J.; Scholz, S. R.; Watanabe, T. T. (2013) Programa Piloto: Pense Nisso. São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi.
  • [8] Crocomo, F. A. (2007). TV Digital e a Produção Interativa: a comunidade manda notícias. Florianópolis: Editora da UFSC.
  • [9] Esteves, R. (2010). O design brasileiro de tipos digitais: a configuração de um campo profissional. São Paulo: Blucher.
  • [10] Farias, P. (2001). Tipografia digital. O impacto das novas tecnologias. Rio de Janeiro: 2AB.
  • [11] Higounet, C. (2004). História Concisa da Escrita. São Paulo: Parábola Editorial.
  • [12] Hochuli, J. (2013). O Detalhe da Tipografia. São Paulo: WMF Martins fontes.
  • [13] Lupton, E. (2006). Pensar com Tipos. São Paulo: Cosac Naify.
  • [14] Marshall, L.; Meachem L. (2012). Cómo Utilizar la Tipografía. Hong Kong: Brume.
  • [15] Miranda, J. B. (1998) Da interactividade. Crítica da nova mimesis tecnológica. In: GIANNETTI, C. (org.) Telemática: telecomunicação, internet e ciberespaço (pp.119-128). Lisboa, LIS: Relógio D’Água.
  • [16] Pagani, M. (2003). Multimedia and Interactive Digital TV: Managing the Opportunities Created by Digital Convergence. Hershey: IRM Press.
  • [17] Pereira, A. D’a. (2007). Tipos: desenhos e utilização de letras no projeto gráfico. Rio de Janeiro: Quartet.
  • [18] Perrotta, I. (2005). Tipos e Grafias. Rio de Janeiro: Senac Rio.
  • [19] Pring, R. (2000). www.tipografia, 300 diseños tipográficos para sítios web. Barcelona: Custavo Gili.
  • [20] Schlittler, J. P. A. (2012). TV digital interativa: convergência das mídias e interfaces do usuário. São Paulo: Blucher.
  • [21] Spiekermann, E. (2011). A linguagem Invisível da Tipografia. São Paulo: Blucher.
  • [22] Squirra, S.; Becker, V. (2009). TV Digital.Br: Conceitos e Estudos sobre ISDB-Tb. SP, Cotia: Ateliê Editorial.
  • [23] Tubaro, A.; Tubaro, I. (1992). Tipografia, estudios e investigaciones sobre la forma de la escritura y del estilo de impresión. Buenos Aires: Universidade de Palermo/ Livraria Técnica CP67.
  • [24] Willis, N.; Adams, V.; Sorkin, E.; Pagura, J.; Martin, B.; Crossland, D.; Skala, M.; Brilliant, M. (2014). Design With FontForge: A Book About How to Design New Typefaces with FontFor- ge. Retrieved from: http://designwithfontforge.com/ en-US/ index.html.
  • [25] Veiga, E. G.(2006). Modelo de Processo de Desenvolvimento de Programas para TV Digital e Interativa. Dissertação (mestrado) Curso de Mestrado Profissional em Redes de Computadores do Programa de Pós-graduação em Redes de Computadores / Universidade Salvador. Bahia. Retrieved from: http://tatiana .la- vid.ufpb.br/wp-content/uploads/2012/03/dissetacao_elba.pdf
Como citar:

Palos, Karine Itao; Faria, José Neto de; "Televisão Digital Interativa e o uso da Tipografia com liberdade: fatores morfológicos e técnicos determinantes da legibilidade e leiturabilidade", p. 627-631 . In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0130

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações