Article - Open Access.

Idioma principal

Projeto Design Condensado: Definição de ‘Modelo Sociocultural’ para Sistemas de Visualização Dinâmica de Dados que Estimulem a Geração de Novos Conhecimentos sobre a História do Design

Omine, Katia Akemi ; Faria, José Neto de ; Palos, Karine Itao ;

Article:

The ‘Condensed Design Project’ aims to discuss and reflect on how the definition of an ‘activity inducer’, by describing and characterizing ‘social-cultural models’, can be used in the development of dynamic data visualization systems. The aim is to discuss and try to understand how the profile of the ‘activity inducer’, routines, scenario and context impact the navigation, interaction, research and learning processes in design history. Thus, the knowledge building process is strictly conditioned to the way the relation between the ‘visualization system’ and the ‘activity inducer’ is promoted, considering the technological limitations and the individual’s predisposition.

Article:

Palavras-chave: Data visualization, Design history, Usage context, Experience, Knowledge,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2013-0026

Referências bibliográficas
  • [1] Akker, J., Bannan, B., Kelly, A. E., Nieveen, N., Andamp; Plomp, T. (2010). An introduction to educational Design Research. Enschede; NL: SLO.
  • [2] Bonsiepe, G. (2013). Design, cultura e sociedade. São Paulo, SP: Blucher.
  • [3] Cardoso, R. (2012). Design para um mundo complexo. São Paulo, SP: Cosac Naify.
  • [4] Cooper, G. (1998). Research into Cognitive Load Theory and Instructional Design at UNSW. Retrieved from: http://dwbunl.edu/Diss/Cooper/UNSW.htm.
  • [5] Damásio, A. R. (2004). Em busca de Espinosa: prazer e dor na ciência dos sentimentos. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
  • [6] Fulton, S. Andamp; Fulton, J. (2011). HTML5 Canvas: Native Interactivity and Animation for the Web. California CA: O’Reilly.
  • [7] Geary, D. (2012). Core HTML5 Canvas: Graphics, Animation, and Game Development. Indiana, IN: Prentice Hall.
  • [8] Gibson, J. J. (1950). Perception of a visual world. Cambridge, UK: The Riverside Press.
  • [9] Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. (2013). Censo 2011 - Educação, trabalho e qualidade de vida. Retrieved from: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida
  • [10] /indicadoresminimos/suppme/default_educacao.shtm.
  • [11] Miranda, J. B. (1998) Da interactividade: crítica da nova mimesis tecnológica. In: Giannetti, C. (Org.) Telemática: telecomunicação, internet e ciberespaço (pp.119-128). Lisboa, PO: Relógio D’Água.
  • [12] Nunes, M. P. Andamp; Giraffa, L. M. M. (2003). A educação na ecologia digital. Retrieved from: http://www3.pucrs.br/pucrs/files/uni/poa/facin/pos/relatoriostec/tr 032.pd.
  • [13] Rosa, J. G. S. Andamp; Moraes, A. (2012a). Avaliação e Projeto no Design de Interfaces. Teresópolis, RJ: 2AB Editora.
  • [14] Rosa, J. G. S. Andamp; Moraes, A. (2012b). Design Participativo. Rio de Janeiro, RJ: Rio Books.
  • [15] Rosenfeld, L. Andamp; Morville, P. (2002). Information Architecture for the world wide web. Sebastopol, CA: O’Reilly Media.
  • [16] Santaella, L. (1998). A percepção: uma teoria semiótica. São Paulo, SP: Editora Experimento.
  • [17] Santos, L. M. A. Andamp; Tarouco, L. M. R. (2007). A importância do estudo da teoria da carga cognitiva em uma educação tecnológica. Retrieved from: http://seer.ufrgs.br/renote/article/viewFile/14145/8082.
  • [18] Tufte, E. R. (2001). Envisioning Information. Connecticut, CT: Graphics Press.
  • [19] Tufte, E. R. (2001). The Visual Display of quantitative information. Cheshire, UK: Graphics Press.
  • [20] Turban, E., Potter, R. Andamp; Rainer, J. R. K. (2007). Introdução a sistemas de informação: uma abordagem gerencial. São Paulo, SP: Elsevier.
  • [21] W3schools. (2013). HTML5: geolocation. Retrieved from: http://www.w3schools.com/html/html5_geolocation.asp.
Como citar:

Omine, Katia Akemi; Faria, José Neto de; Palos, Karine Itao; "Projeto Design Condensado: Definição de ‘Modelo Sociocultural’ para Sistemas de Visualização Dinâmica de Dados que Estimulem a Geração de Novos Conhecimentos sobre a História do Design", p. 143-147 . In: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Knowledge-based Design [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.7]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2013-0026

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações