Full Article - Open Access.

Idioma principal

Prevention of STD/AIDS: design and the communication process in printed media

Freitas, Ranielder Fábio de ; Waechter, Hans da Nóbrega ; Coutinho, Solange G. ;

Full Article:

The aim of this study is to describe whether the manner in which receivers interpret messages in the communicative process in printed materials, with the theme of STD/AIDS, encourages behavior that promotes a healthier outlook and/or the acquisition of knowledge regarding prevention. For this, we have sought to: a) identify deficiencies in the development of such materials, b) identify relevant aspects inherent to the content of information, and c) describe the effectiveness of the modes of symbolization of the graphic language in the messages, from the perspective of the receiver. In order to examine the activity of developing materials, Activity Theory was employed, adapted to the Activity System of the sources of information. Two variables related to the communication process were addressed: the ''intentionality'' and the ''effects'' of messages. Thus, Focus Groups were used as a method for interaction with receptors by means of an instrument that concentrated on aspects related to printed materials. In general terms, and with certain exceptions, the variables for understanding the operationalization of the relationship between the elements of the Graphic Language in the planning and development of the printed materials were used very sparingly. Thus, it was possible to achieve a balance in the use of their attributes for crystallizing knowledge and encouraging new attitudes in the receivers regarding prevention of STD/AIDS.

Full Article:

Palavras-chave: DST/Aids, design da informação, comunicação, impressos, STD/AIDS,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-7

Referências bibliográficas
  • [1] AJZEN, I. Andamp; FISHBIEN, M. 1980. Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • [2] BONSIEPE, G. 2011. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher.
  • [3] BRASIL, M. S. 2002. As carta de Promoção à Saúde. Brasilia: Ministério da Saúde. Andlt;http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cartas_promocao.pdfAndgt;, 07/05/2012.
  • [4] ______. M. S. 1998a. Guia de Produção e uso de materiais educativos. Brasília: Coordenação Nacional de DST e Aids. Andlt;http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_de_producao1.pdfAndgt;, 07/05/2012.
  • [5] DALL’AGNOL, C. M.; TRENCH, M. H. 1999. Grupos Focais como estratégia metodológica em pesquisas na enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v.20, n.1: 5-2
  • [6] ENGESTRÖM, Y.; MIETTINEN, R.; PUNAMÄKI, R. (Eds.). 1999. Perspectives on activity theory. New York: Cambridge University Press.
  • [7] GOLDSMITH, E. 1980. Comprehensibility of illustration – an analytical model. Information Design Journal, vol. 1: 204–213.
  • [8] LEONT''EV, A. N. 197 Activity, Consciousness, and Personality. Andlt;http://www.marxists.org/archive/leontev/works/1978/index.htmAndgt;, 30/05/2012.
  • [9] PAÚL, C.; FONSECA, A. M. 2001. Psicossociologia da saúde. Lisboa: Climepsi editores.
  • [10] ROZEMBERG, B. 2012. Roteiro para análise de material impresso de educação/comunicação em saúde. Centro de Estudos em Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana. Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fiocruz, RJ.
  • [11] ______. 2002. Participação comunitária em programas de promoção em saúde: elementos para uma avaliação crítica de metas e pressupostos. In: MCS Minayo Andamp; AC Miranda (orgs.). Saúde e ambiente sustentável: estreitando nós. Fiocruz, Rio de Janeiro: 191-199.
  • [12] SANTOS, A. K. 2003. Análise do processo comunicativo mediado por impressos: o ponto de vista dos atores dos Programas de Saúde do Trabalhador. Rio de Janeiro, Fundação Osvaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública.
  • [13] SCHRAMM, W. 1954. Procedures and effects of mass communication. In: Mass Media and Education. Fifty-Third Yearbook of the National Society for the Study of Education, Part II. Chicago: Nelson B. Henry, University of Chicago Press.
  • [14] SILVA, J. F. L.; COUTINHO, S. G. 2010. Esquemas gráficos para informar: a Linguagem Gráfica Esquemática na produção e utilização de livros didáticos infantis na cidade de Recife. Anais do 9º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, São Paulo.
  • [15] SPINILLO, C. 2000. An analytical approach to procedural pictorial sequences. Tese de doutorado não publicada. Departamento de Tipografia Comunicação Gráfica. Universidade de Reading, Grã-Bretanha.
  • [16] TÓTH, M. 2005. Campanhas sociais vs comunicação social estratégica. Brasília: SocialTec.
  • [17] TWYMAN, M. 2002. Further thoughts on a schema for describing graphic language. Proceedings of the1st Internacional Conference on Typography Andamp; Visual Communication History, Theory, Education. University of Macedonia Press, Thessalonniki, Greece.
  • [18] WAECHTER, H.N. 2008. Um modelo experimental para a observação da recepção de mensagens em meios impressos.Triades, Rio de Janeiro: Puc-Rio, Out. 2008.
  • [19] WONG, W. 2010. Princípios de forma e desenho. São Paulo: Martins Fonte.
Como citar:

Freitas, Ranielder Fábio de; Waechter, Hans da Nóbrega; Coutinho, Solange G.; "Prevention of STD/AIDS: design and the communication process in printed media", p. 75-98 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-7

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações