Full Article - Open Access.

Idioma principal

Pictorial representation in the London Olympics 2012: syntactic, semantic and pragmatic analysis

Aguiar, Michelle Pereira de ;

Full Article:

The pictorial representation and the use of pictograms for signage systems building, metropolitan and major events have appropriated the systematization, stylization and abstraction of the symbols to visual composition. The systematization proposed by Otto Neurat Isotype System has a strong influence on these systems, interfering with the visual composition of projects such as the signaling of Olympic events. From a cut between 1964 and 2012 Olympics, this article proposes a brief analysis focused on three pictograms selected system used in the London Olympics 2012. Thus, a model is organized and considering as parameters of analysis the levels of semiotic theory of signs proposed by Charles Morris.

Full Article:

Palavras-chave: design da informação, representação pictórica, níveis semióticos, information design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-132

Referências bibliográficas
  • [1] DIAZ, S.; MARTINEZ, G. 2010. Imagomundi: pictograms, ideograms, signs for utility, usefulness and pleasure. Barcelona: Promopress.
  • [2] FACCA, C. A. 2011. O designer como pesquisador: uma abordagem metogológica da pesquisa aplicada ao design de produtos. São Paulo: Blucher.
  • [3] FORMIGA, E. 2011. Símbolos gráficos: métodos de avaliação de compreensão. São Paulo: Blucher.
  • [4] FRUTIGER, A. 2007. Sinais e Símbolos: desenho, projeto e significado. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
  • [5] GOMES FILHO, J. 2000. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras.
  • [6] LIMA, R. C. 2008. Otto Neurath e o Legado do Sistema Isotype. In: InfoDesign – Revista Brasileira de Design da Informação, v. 5, n. 2. In:
  • [7] Andlt;http://www.infodesign.org.br/revista/index.php/infodesign/article/view/54Andgt;, 30/04/2013.
  • [8] MCCLOUD, S. 1995. Desvendando as histórias em quadrinhos: a arte invisível. São Paulo: MBooks.
  • [9] NOBLE, I. 2013. Pesquisa visual: introdução à metodologia de pesquisa em design gráfico. 2. ed. Porto Alegre: Bookman.
  • [10] NÖTH, W. 1996. A Semiótica do Século XX. São Paulo: Annablume.
  • [11] PRIBERAM. 2012. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. Andlt;http://www.priberam.ptAndgt; 08/07/2013.
  • [12] ROSA, C. 2010. Pictografia Olímpica: História e Estilo. Lisboa: Academia Olímpica de Portugal.
  • [13] SBDI 2008. About SBDI. In: Home: Sociedade Brasileira de Design da Informação.
  • [14] Andlt;http://www.sbdi.org.br/Andgt;, 30/04/2013.
  • [15] SOMEONE. 2012. In: SomeOne: London 2012 Olympics: Brand World.
  • [16] Andlt;http://www.someoneinlondon.com/category/projects/london-2012-olympics-brandworldAndgt;, 08/07/2013.
  • [17] TRANSPORT FOR LONDON. 2013. In: Transport for London Website. Andlt;http://www.tfl.gov.uk/Andgt;, 08/07/2013.
Como citar:

Aguiar, Michelle Pereira de; "Pictorial representation in the London Olympics 2012: syntactic, semantic and pragmatic analysis", p. 1408-1417 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-132

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações