Article - Open Access.

Idioma principal

Pepakura e Educação Patrimonial: Construção de Modelos de Edificações Históricas da Cidade de Salvador

Baisch, Lucas Figueiredo ; Costa, Luis Gustavo Gonçalves ;

Article:

The Heritage Education is a way of approaching the historical architecture of their communities of students. Through playfulness, it is possible to explore new forms of human cognition to arouse interest and curiosity in their own history and identity. In this research, it is proposed that the planning of the São Francisco de Assis Church in Salvador, Bahia, Brazil, for the assembly of your model for primary school students. For this, SketchUp® software for modeling, Pepakura Designer® for planning and AutoCAD® for finalization and printing are used.

Article:

Palavras-chave: Objetos de aprendizagem, Educação Patrimonial, Papekura, Patrimônio Histórico,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2014-0095

Referências bibliográficas
  • [1] BASSO, Ana Carolina Formigoni. A ideia do Modelo Tridimensional em Arquitetura. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Arquitetura e Urbanismo, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2005.
  • [2] COSTA, Heloisa H. G. Cidade capital/ cidade patrimônio: história, memória e inovação na cidade de Salvador-Bahia /1549-2014 - Primeira Etapa : 1549 a 1763. Projeto de Pesquisa. Univer- sidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
  • [3] HORTA, Maria de L. P. Andamp; GRUNBERG,Evelina Andamp; MONTEIRO, Adriane Q. Guia básico de Educação Patrimonial. Brasília: Iphan; Museu Imperial, 1999.
  • [4] MILLS, Criss B. PROJETANDO COM MAQUETES. Tradução de Alexandre Salvaterra. 2ª. Edição. Porto Alegre: Bookman. 2007.
  • [5] LINS, Eugênio de Ávila (Coord.). Salvador e a Baía de Todos os Santos. Guia de Arquitetura e Paisagem. Escandón Impressiones, 2012.
  • [6] PEPAKURA DESIGNER. Disponível em Andlt;http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/Andgt;. Acesso em 13 abr 2014.
  • [7] PINHEIRO, Erica Andamp; CELANI, Gabriela. Produção Digital de Maquetes Arquitetônicas: Um estudo exploratório. Cadernos de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós Graduação em Arquitetura e Urbanismo – FAU-MACKENZIE. São Paulo, 2008.
  • [8] RISÉRIO, Antônio. Uma história da cidade da Bahia. 2. Ed. Rio de janeiro. Ed. Versal. 2004.
  • [9] ROCHA, Paulo Mendes da. Maquetes de papel. São Paulo: CosacNaify, 2007.
  • [10] SKETCH UP. Disponível em Andlt;http://www.sketchup.com/pt-BRAndgt;. Acesso em 13 abr 2014. Disponível em Andlt;https://3dwarehouse.sketchup.com/model.html?id=daffc4b4515622a96f48903e-934ecdc3Andgt;. Acesso em 21 ago. 2014.
  • [11] VYGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente . São Paulo : Martins Fontes, 1989.
  • [12] WAJSKOP, Gizela. Brincar na Pré-escola. 2 ed. São Paulo: Cortez Editora, 1997.
Como citar:

Baisch, Lucas Figueiredo; Costa, Luis Gustavo Gonçalves; "Pepakura e Educação Patrimonial: Construção de Modelos de Edificações Históricas da Cidade de Salvador", p. 471-474 . In: Proceedings of the XVIII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Design in Freedom [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.8]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2014-0095

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações