Article - Open Access.

Idioma principal

Modelagem da Informação da Construção (BIM) no Ensino de Arquitetura

Checcucci, Érica de Sousa; Pereira, Ana Paula Carvalho; Amorim, Arivaldo Leão de;

Article:

This paper discusses the experience of the initial phase of introduction of the BIM paradigm in the undergraduate program in Architecture and Urbanism (evening course) of FAUFBA, created under REUNI. We started from the premise that BIM should be adopted gradually and integrated with the various subjects of the course, and should be initiated through the disciplines of graphic representation. The proposal for this course is presented and practices are discussed, as they were experienced in the discipline of Computing and Design II, which deals with this paradigm. It was observed that BIM process requires significant changes, as it encountered some initial resistance from the students. However, this approach increases the understanding of building and facilitates the project documentation. Furthermore, the understanding of the scope of the paradigm was crucial to the effective use of the adopted tool.

Article:

Palavras-chave: Architectural education, BIM, TIC, Design teaching,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/despro-sigradi2013-0058

Referências bibliográficas
  • [1] Andrade, M. L. V. X. (2007). Computação gráfica tridimensional e ensino de arquitetura: uma experiência pedagógica. In: Graphica 2007 - Congresso Internacional de Engenharia Gráfica nas Artes e no Desenho, 7., 2007, Curitiba. Anais... Curitiba: UFPR, 2007. 1 CD.
  • [2] Florio, W. (2007). Contribuições do Building Information Modeling no processo de projeto em arquitetura. In: Tic 2007 - Encontro de Tecnologia da Informação e comunicação na construção civil, 3., 2007, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2007.
  • [3] Menezes, A. M.; Viana, M. L. S.; Pereira Júnior, M. L.; Palhares, S. R. (2012).
  • [4] Impacto da tecnologia BIM no ensino de projetos de edificações. In: Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 40., 2012, Belém. Anais... Belém: ABENGE, 2012.
  • [5] Rebolj, D., Menzel, K. Andamp; Dinevski, D. (2008). A Virtual Classroom for information Technology in Construction. Computer Applications in
  • [6] Romcy, N. M. S.; Cardoso, D. R.; Miranda, N. M. (2013). BIM e Ensino: Experiência acadêmica realizada na Universidade Federal do Ceará. In: Simpósio Brasileiro de Qualidade do Projeto no Ambiente Construído, 3.; Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção, , 2013, Campinas, Brasil. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2013.
  • [7] Ruschel, R. C. Andamp; Guimarães Filho, A. B. (2008). Iniciando em CAD 4D. In: Workshop Brasileiro Gestão do Processo de Projeto na Construção de Edifícios, 8., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2008.
  • [8] Ruschel, R. C.; Andrade, M. L. V. X.; Sales, A. A.; Morais, M. (2011). O ensino de BIM: exemplos de implantação em cursos de engenharia e arquitetura. In: Tic 2011 - Encontro de Tecnologia de Informação e Comunicação na Construção, 5., 2011, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2011.
  • [9] Sacks, R.; Barak, R. (2010). Teaching Building Information Modeling as an Integral Part of Freshman Year Civil Engineering Education. Journal of professional issues in engineering education and practice. ASCE, v. 136, n. 1, p. 30-38, Jan. 2010. Disponível em: Andlt;http://www.ascelibrary.orgAndgt;. Acesso em: 10 mar. 2013.
  • [10] Vincent, C. C. Ensino de projeto: digital ou manual? (2006). In: Congresso da Sociedade Iberoamericana de Gráfica Digital, , 2006, Santiago do Chile. Anais... Santiago do Chile: Universidad de Chile, 2006. 1 CD.
  • [11] Wong, K. A.; Wong, K. F.; Nadeem, A. (2011). Building Information Modeling for tertiary construction education in Hong Kong. Journal of Information Technology in Construction (ITCon). v. 16, p. 467-476, 20 Disponível em: Andlt;http://www.itcon.org/ 2011/27Andgt;. Acesso em: 14 fev. 2013.
Como citar:

Checcucci, Érica de Sousa; Pereira, Ana Paula Carvalho; Amorim, Arivaldo Leão de; "Modelagem da Informação da Construção (BIM) no Ensino de Arquitetura", p. 307-311 . In: Proceedings of the XVII Conference of the Iberoamerican Society of Digital Graphics: Knowledge-based Design [=Blucher Design Proceedings, v.1, n.7]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-sigradi2013-0058

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações