Full Article - Open Access.

Idioma principal

Design, global products and communication: The semiotics as an epistemological foundation for the analysis of objects of use

Domingues, Felipe ; Moraes, Dijon de ; Dias, Regina Álvares ;

Full Article:

This research empirically analyzed global products with a view to supporting, from an epistemological perspective, semiotic analyses and further studies related to the interaction between individuals and objects of use. It was built on triangulation of ethnographic research techniques and use of software Pajek to support the semiotics analyses. The main result is the confirmation of the research approach as valid both theoretically and empirically. The research involves a dialogue with contemporary literature and represents a step forward in studies that we have reported in master theses and developed researches at the Centre for Studies, Theory, Culture and Research in Design / School of Design, University of the State of Minas Gerais, with the support of the Research Foundation of the State of Minas Gerais in partnership with Whirlpool Latin America.

Full Article:

Palavras-chave: Design, Produtos Globais, Semiótica, Linha Branca, Design,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-84

Referências bibliográficas
  • [1] ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. 200 O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
  • [2] BARDIN, L. 1977. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70
  • [3] BARTHES, R. 2006a. Elementos de semiologia. São Paulo: Cultrix.
  • [4] BARTHES, R. 2006b. Mitologías. México, DF: Siglo XX
  • [5] BOMFIM, A. G. 1999. Coordenadas cronológicas e cosmológicas como espaço das transformações formais. In: ______. COUTO, R. M. de S.; OLIVEIRA, A. J. (Org.). Formas de design: por uma metodologia interdisciplinar. Rio de Janeiro: 2AB.
  • [6] BOZTEPE, S. 2007. Toward a framework of product development for global products: a user-value-based approach. Design Studies, v. 28, n. 5, p. 513-533.
  • [7] CASSELL, C.; SYMON, G. 1994. Qualitative research in work contexts. In: ______. Qualitative Methods in Organizational Research. London: Sage Publications, p. 1-13.
  • [8] CELASCHI, F. 2010. Design e Identidade: incentivo para o design contemporâneo. In: MORAES, D.; KRUCKEN, L. REYES, P. (Orgs.). Cadernos de Estudos Avançados. Identidade. Belo Horizonte: EdUEMG, p. 49-62.
  • [9] CHANDLER, D. 2007. Semiotics: the basics. Nova Iorque: Routledge.
  • [10] DOMINGUES, F. 2011. Design e Cultura em Produtos Globais: A semiótica como ponto de convergência. São Paulo: Blucher Acadêmico.
  • [11] ECO, U. 2004. As formas do conteúdo. São Paulo: Perspectiva.
  • [12] ECO, U. 2005. A estrutura ausente: introdução à pesquisa semiológica. São Paulo: Perspectiva.
  • [13] FLICK, U. 2004. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.
  • [14] FLICK, U. 2005a. Métodos Qualitativos na Investigação Científica. 2. ed. Monitor.
  • [15] FLICK, U. 2005b. Triangulation in Qualitative Research. In: FLICK, U.; KARDORFF, E. V.; STEINK, I. (Org.). A Companion to Qualitative Research. Sage, pp. 178-183.
  • [16] GIBSON, J. J. 1986. The theory of affordance. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • [17] GÜNTER, A. F.; TRISKA, R. 2011. Atualidades das affordances diante da experiência do usuário. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE DESIGN DA INFORMAÇÃO, 5., Porto Alegre, 28 a 31 ago. 2011. Anais... Porto Alegre: Estação das Letras e Cores e Sociedade Brasileira de Design da Informação. 1 CD-ROM.
  • [18] HALL, E. T. 1990. The silent language. Nova Iorque: Archor Books, 1990.
  • [19] KOTLER, P.; RATH, G. A. 1984. Design: a powerful but neglected strategic tool. Journal of Business Strategy, v. 5, n. 2, p. 16-21.
  • [20] KRIPPENDORFF, K. 2006. The semantic turn: a new foundation for design. Florida: CRC Press.
  • [21] LIDWELL, W.; HOLDEN, K.; BUTLER, J. 2010. Princípios universais do design. Porto Alegre: Bookman.
  • [22] MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. 2003. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas.
  • [23] MALHOTRA, N. K. 2006. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman.
  • [24] McCRACKEN, G. 1988. Culture and consumption: product strategy and the challenge of global marketing. Bloomington: Indiana University.
  • [25] MORAES, D. 2008. Limites do design. São Paulo: Studio Nobel.
  • [26] MORAES, D. 2010. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blucher.
  • [27] NIEMEYER, L. 2003. Elementos de semiótica aplicados ao design. Rio de Janeiro: 2AB.
  • [28] NORMAN, A. D. 2008. Affordances in design. In: KRIWACZEK, F. H. Personal page at Imperial College London. Andlt;http://www.doc.ic.ac.uk/~frk/frank/da/hci/Affordances%20and%20Design.pdfAndgt;. Acesso em: 23/09/2011.
  • [29] SAHLINS, M. 2003. La Pensée Bourgeoise: a sociedade occidental enquanto cultura. In: _____. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: J. Zahar.
  • [30] SANTOS, M. 1994. Técnica, espaço, tempo. São Paulo: Hucitec.
  • [31] SPINK, M. J. 2004. Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas. São Paulo: Cortez.
  • [32] VERYZER, R. W.; BORJA DE MOZOTA, B. 2005. The impact of user-oriented design on new product development: an examination of fundamental relationships. Journal of Product Innovation Management, v. 22, n. 2, p. 128-143.
Como citar:

Domingues, Felipe; Moraes, Dijon de; Dias, Regina Álvares; "Design, global products and communication: The semiotics as an epistemological foundation for the analysis of objects of use", p. 868-878 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-84

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações