Full Article - Open Access.

Idioma principal

Deaf children and hearing: a comparative study about preferences to color, shape and drawing style

Bueno, Juliana ; Ulbricht, Spinillo ; Galvão, Carla ; García, Laura Sánchez ;

Full Article:

recognition of the deaf community as having a culture and a language itself requires information designers direct their research to this audience and also take into account the specificities of the deaf in graphic designs. Especially those who have educational purposes and are intended for children. This paper presents a theoretical foundation and comparative study of the exploratory experiments preference for color, form and designing style applied to 19 hearing children and reapplies them with 15 deaf children. The results indicate that there are differences in preferences between deaf and hearing children that need to be further investigated and discussed by researchers in the field of information design.

Full Article:

Palavras-chave: cor, forma, estilo de desenho, crianças surdas., color,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-47

Referências bibliográficas
  • [1] ARNHEIM, R. 1954. Art and visual perception. Berkeley. University of California Press.
  • [2] ASHWIN, Clive. 1979. The ingredients of style in contemporary illustration: a case study. Information Design Journal.
  • [3] CAPOVILLA, F.; CAPOVILLA, A. G. S.; VIGGIANO, K. 2005. Processos logográ́ficos, alfabéticos e lexicais na leitura silenciosa por surdos e ouvintes. Estud. psicol. Natal, vol.10, n 1: 15-2
  • [4] CALLOW, J. 2005. Literacy and the Visual: Broadening our vision. In English Teaching: Practice and Critique. Vol 4, n. 1: 6-19.
  • [5] CHOMSKY, N. 1998. Language and Problems of Knowledge. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • [6] DANGER, E. 1973. A cor na Comunicação. Rio de Janeiro: Fórum.
  • [7] FARINA, M. 2006. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. 2006. São Paulo: Edgard Blücher, 5ª ed.
  • [8] FERNANDES, E. 1990. Problemas linguísticos e cognitivos do surdo. Rio de Janeiro: Agir.
  • [9] FERNANDES, S. F. 2003. Educação bilíngue para surdos: identidades, diferenças, contradições e mistérios. Tese de doutorado não publicada. Curitiba: UFPR.
  • [10] FERNANDES, S. F. 2006. Práticas de letramentos na educação bilíngue para surdos. SEED. Curitiba.
  • [11] FRANÇA, M. S.; SPINILLO, C. G. 2006a. Cores e Formas na Estamparia Infantil: a criança como usuário participativo. In: 7 PAndamp;D Design, 2006, Curitiba. 7º PAndamp;D Design, v. 1.
  • [12] FRANÇA, M. S.; SPINILLO, C. G. 2006b. Estilos de Desenho na Estamparia Infantil: contribuições da pesquisa no processo de design. In: 7 PAndamp;D Design, 2006, Curitiba. 7º PAndamp;D Design, v. 1.
  • [13] FRASER, T.; BANKS, A. 2011. O Essencial da Cor no Design. São Paulo. Editora SENAC São Paulo.
  • [14] GREEN, B. 2002. A literacy project of our own? English in Australia, 134: 25-32.
  • [15] GUIMARÃES, L. 2000. A cor como informação. São Paulo: Annablume.
  • [16] KRESS, G. et al. 2001. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of the science classroom: a multimodal approach. New York: Continuum.
  • [17] LUPTON, E.; PHILIPS, J. C. 2008. Novos Fundamentos do Design. São Paulo. Ed. Cosac Naify.
  • [18] LURIA, A. R. 1987. Pensamento e Linguagem: as últimas conferências de Luria. Editora Artmed. Porto Alegre.
  • [19] MEREDIEU, F. de. 1974. O desenho infantil. São Paulo: Editora Cultrix.
  • [20] MIRZOEFF, N. An introduction to visual culture. London: Routledge. 1999.
  • [21] PEDROSA, I. 2002. Da Cor à Cor Inexistente. 8ª ed. Rio de Janeiro: Léo Christiano Editorial.
  • [22] QUADROS, R. M. 2006. QUADROS, R. M. Ideias para ensinar Português para alunos surdos. Brasília: MEC, SEESP.
  • [23] QUADROS, R.; M. de; CRUZ, C. R. 2011. Língua de Sinais: Instrumentos de Avaliação. 1ª ed. Porto Alegre: Editora ArtMed.
  • [24] SANDRONI, L. 1987. De Lobato a Bojunga: as reinações renovadas. Rio de Janeiro: Agir.
  • [25] TRIPICCHIO, A. 2007. Cérebro e Linguagem: uma Co-Evolução. RedePsi.
  • [26] WICK, R. 1998. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: Martins Fontes.
Como citar:

Bueno, Juliana; Ulbricht, Spinillo; Galvão, Carla; García, Laura Sánchez; "Deaf children and hearing: a comparative study about preferences to color, shape and drawing style", p. 518-529 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-47

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações