Full Article - Open Access.

Idioma principal

Architectural typography as a protagonist in a system of visual identity: the pioneering case of the Banco de São Paulo

D’Elboux, José Roberto ;

Full Article:

This paper presents a case study of the building of the Bank of São Paulo, designed by the architect Álvaro Botelho and is one of the most representative examples of Art Decor architecture in São Paulo. The building contains an interesting set of typographical markings which could well be described as a pioneering visual identity system applied to architecture.The style of Art Decor, by combining the language of the modernist avant-garde of the early twentieth century to more traditional solutions still linked to ornamental roots, was particularly abundant in the use of architectural typography, widely used as an integral part of the architectural ensemble. In the case of the Bank of São Paulo, this phenomenon can be observed in a broad sense, since we encountered several typographic solutions both in terms of technique and materials, as well as the different locations where these inscriptions appear on the building. All occurrences demonstrate a consistent pattern in terms of typographic design, which may be noticed from the plans of the building, where the manually drawn letters composing the label and the titles of the various plans exhibit very similar traits to the typography used in the different inscriptions found throughout the building. This fact seems to indicate that this typographic design was probably developed in the architect's own office before gaining their final forms on the building itself, thus consisting in a pioneering system of visual identity.

Full Article:

Palavras-chave: Tipografia, tipografia arquitetônica, art déco, identidade visual, Banco de São Paulo,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-115

Referências bibliográficas
  • [1] BAINES, P.; Dixon, C. 2008. Signs: lettering in the environment. London: Lawrence King.
  • [2] CAMPOS, V. J. B. 1996. O art déco na arquitetura paulistana: uma outra face do moderno. Dissertação de mestrado. FAUUSP, BR.
  • [3] CONSUEGRA, D. 2004. American type design and designers. New York: Allworth Press.
  • [4] DUNCAN, A. 2009. Art Deco Complete: the definitive guide to the decorative arts of the 1920s and 1930s. Londres: Thames Andamp; Hudson.
  • [5] FARIAS, P. L. 2004. Notas para uma normatização da nomenclatura tipográfica. Anais do PAndamp;D Design 2004 - 6º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design (versão em CD-Rom sem numeração de página). São Paulo: FAAP.
  • [6] FARIAS, P. L.; Gouveia, A. P. S.; Pereira, A. L. T.; Gallo, H.; Gatto, P. S. 2008. Epigrafia arquitetônica paulistana - indícios da história da cidade inscritos no espaço público. Anais do 8º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design: 16-35. São Paulo: AEND Brasil.
  • [7] GOUVEIA, A. P. S.; Pereira, A. L. T.; Farias, P. L.; Barreiros, G. G. 200 Paisagens Tipográficas – Lendo as Letras na Cidade. InfoDesign Revista Brasileira de Design da Informação. 4-1.
  • [8] GOUVEIA, A. P. S. ; FARIAS, P. L. ; GATTO, P. S. 2009. Letters and cities: reading the urban environment with the help of perception theories. Visual Communication v.8 n.3: 339-34
  • [9] GRAY, N. 1960. Lettering on buildings. New York: Architectural Press.
  • [10] KINNEIR, J. 1980. Words and buildings, the art and practice of public lettering. London: Architectural Press.
  • [11] PETRAGLIA, A. L. 1998. Sistemas de Identidade Visual: Imagem e Informação. Dissertação de mestrado. FAUUSP, BR.
  • [12] SALOMON, C. A. X. 2011.Tipografia Arquitetônica Nominativa Carioca: um inventário da tipografia nominativa dos edifícios tombados no centro histórico da cidade do Rio de Janeiro. Dissertação de mestrado. Centro Universitário SENAC, BR.
  • [13] SOMEKH, N. 1997. A cidade vertical e o urbanismo modernizador: São Paulo 1920-1939. São Paulo: Studio Nobel/Edusp.
  • [14] VALENTE, G. E. A. P. C. 2010. O ideário burguês na zona rural de Jaú: fazendas Riachuelo e Mandaguahy. Anais do 2º Seminário de Patrimônio Agroindustrial - Lugares da Memória. EESCUSP, BR. In: Andlt;http://www.arquitetura.eesc.usp.br/sspa/arquivos/pdfs/papers/03512.pdfAndgt;, 17/12/2012.
Como citar:

D’Elboux, José Roberto; "Architectural typography as a protagonist in a system of visual identity: the pioneering case of the Banco de São Paulo", p. 1225-1238 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-115

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações