Full Article - Open Access.

Idioma principal

Analysis of information design for collaborative support in Virtual Learning Environments

Alves, Marcia M. ; Kuntz, Viviane H. ; Gonzalez, Rodrigo D. ; Ulbricht, Vania R. ; Macedo, Claudia M. S. ;

Full Article:

Collaborative supports were adapted for teaching may become important and powerful tools in this area. The use of these resources has become important for teachers because of their collaborative features which is based on the sharing of ideas in the virtual environment. The interaction of these supports to teachers and students must pass the interfaces that serve as mediators. Therefore, the interface of these systems should establish a friendly and intuitive relationship with the user. In this context there is as problematic: how do to facilitate the use of collaborative tools through information design? This article aims to propose recommendations for the design information for collaborative supports commonly used in VLEs. For this method has been divided into two stages: the first step: setting the collaboration tools used in VLE and the second step: analyzing tool in accordance with the principles of design information. As a result it was found that: with respect to the functional principles in all of the tools you can work with the concepts of structure, clarity, simplicity, focus and drive. The principles the administrative cost criterion can be discarded due to non-applicability, already assured quality and ethics of information are inextricably linked to the selected tools.

Full Article:

Palavras-chave: ferramenta colaborativa, design da informação, ambiente virtual de aprendizagem, collaborative support,

Palavras-chave:

DOI: 10.5151/designpro-CIDI-100

Referências bibliográficas
  • [1] BOHN, V. C. R. 2009 O potencial da WEB 2.0 e suas possibilidades para o ensino de lingual estrangeira: apresentando o podcasting WIKI e a Rede social NING. Letras Andamp; Letras, Uberlândia n.25 (2) 173-191, jul./dez..
  • [2] CASTRO, A.A. 2010. Revisão Sistemática: Identificação e Seleção dos Estudos Primários. In S. Goldenberg, C. A. Guimarães, A.A. Castro, EDS. 2010. Elaboração e Apresentação de Comunicação Científica.. Disponível em: http://metodologia.org/. Acesso em: Abr. 2013.
  • [3] DIAS, G. A.; VIDOTTI, S. A. B. G. 2012. Arquitetura da informação noambiente digital:avaliando as relações com o direito da propriedade intelectual. Inf. Andamp; Soc.:Est., João Pessoa, v.22, n.3, p. 115-132, set./dez.
  • [4] KUNTZ, V. H. 2010. O design da interface como facilitador ao professor na utilização de Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Curitiba, Dissertação. (Programa de Pós-Graduação em Design), Universidade Federal do Paraná.
  • [5] KUNTZ, V. H.; ALVES, M.M.; GONÇALVES, R. D.; ULBRICHT, V. R.; MACEDO, C. S. 2013. Contextualização do uso das ferramentas colaborativas em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. In: 6º CONAHPA, João Pessoa..
  • [6] MOZZAQUATRO, P. M.; MEDINA, R. D. 2008. Avaliação do ambiente virtual de aprendizagem Moodle sob diferentes visões: aspectos a considerar. In: Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n. 2, dez.
  • [7] REIS, R. C. dos. 2009. Como atingir a interação, visando à construção do conhecimento e à aprendizagem de Língua Portuguesa, em Ambientes Virtuais. Dissertação. São Paulo: PUC-SP,
  • [8] PESCE, L.; J. PEÑA, M. D.; ALLEGRETTI, S. 2009. Mapas conceituais, wiki, blogs e aprendizagem colaborativa: fundamentos e aplicações, In: Simposium iberoamericano em educacion, cibernetica y informatica: SIECI, 6., orlando, USA. Electronic proceedings… Orlando: International Institute of Informatics and Systemics, v. 2, p. 162-167. Disponível em: . Acesso em: 4 jun. 2010.
  • [9] PETTERSSON, R. 2007. It depends: ID – Principles and Guidelines. Institute for Infology.
  • [10] SAMPAIO. N. E. B. 2012. Epik: Ambiente para Desenvolvimento de Jogos para Aprendizagem Colaborativa e Interativa. Lisboa:UNL-FCT.
  • [11] SILVA, A. M. B. da. 2010. Desenvolvimento profissional e aprendizagem colaborativa no ambiente virtual de aprendizagem – MOODLE. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco. CE. Educação, Recife SILVEIRA, L. C. G.; SILVA, A. B. A. da; PIRES, J. de F.. 2012. A forma da informação de interesse educacional frente ao conceito de objetos de aprendizagem. In SIGRADI, XVI Congresso da Sociedade Iberoamericana de Gráfica Digital, Fortaleza, Design da informação e interface. Vol. 01. Pag. 131 a 134.
  • [12] SOUSA, P. J. da C. B. de. 20 Avaliação da usabilidade e organização e representação da informação do website do SDI da FEUP. Relatório do Estágio Curricular da LCI 2005/2006. Disponível em: Andlt;http://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/59959Andgt;Acesso em: jan. 2013.
  • [13] SUZUKI, V. 2010. Características para colaboração, elaboração e edição em ambientes virtuais de aprendizagem em arquitetura e design. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento. Florianópolis, SC.
  • [14] TORRES, S. C. da. 2010. A colaboração em ambientes virtuais de aprendizagem. Lisboa.Mestrado em Gestão de Sistemas de e- Learning. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas - Universidade Nova de Lisboa.
Como citar:

Alves, Marcia M.; Kuntz, Viviane H.; Gonzalez, Rodrigo D.; Ulbricht, Vania R.; Macedo, Claudia M. S.; "Analysis of information design for collaborative support in Virtual Learning Environments", p. 1056-1067 . In: In Coutinho, Solange G.; Moura, Monica; Campello, Silvio Barreto; Cadena, Renata A.; Almeida, Swanne (orgs.). Proceedings of the 6th Information Design International Conference, 5th InfoDesign, 6th CONGIC [= Blucher Design Proceedings, num.2, vol.1]. São Paulo: Blucher, 2014.
ISSN 2318-6968, ISBN: 978-85-212-0824-2
DOI 10.5151/designpro-CIDI-100

últimos 30 dias | último ano | desde a publicação


downloads


visualizações


indexações